Keymetrics

Marknaden för röststyrda högtalare växer med rekordfart

I en undersökning som NPR gjort tillsammans med Edison Research äger nu var sjätte amerikan en smart högtalare. Det innebär en tillväxt på 128 % sedan januari 2017, och är därmed en snabbare utveckling än den smarta telefonen hade när den först kom. Dock väntar vi ännu på det stora genombrottet i Sverige.

De smarta högtalarna har börjat leta sig in i allt fler hushåll i USA, och de flesta kan inte se sig själva gå tillbaka till en tid utan den röststyrda lilla enheten. Människor använder den till allt från att lyssna på musik och ljudböcker, till att beställa mat, köpa elektronik, jämföra produkter, spela spel, skicka meddelanden, kontrollera uppkopplade enheter samt lägga till kalenderuppgifter och ställa larm. Vanligast är dock att underhålla vänner och familj genom att spela musik, ställa generella frågor eller fråga om vädret.

Det är med andra ord en uppsjö av uppgifter som nu de smarta högtalarna används till, vilket även innebär att andra enheter börjar konkurreras ut. Hela 39 % av de tillfråga menar att de använder sin smarta högtalare istället för vanlig radio, även mobiltelefonen och TVn får i över 30 % av fallen också se sig utkonkurrerade av den röststyrda enheten.

Många användare vill även se att röststyrda enheter börjar leta sig in på andra ställen, och då står bilen högst i kurs. I Sverige kan detta bli extra intressant eftersom det redan om två veckor blir olagligt att utföra aktiviteter som kräver att du håller i mobilen medan du kör bil. Intressant nog vill även många ha röststyrning i sin telefon, vilket i de flesta fall redan finns i form av Siri för Applesenheter, eller Google Assistant för Android-enheter.

Men var i huset finns då de smarta högtalarna? Främst är de placerade i vardagsrummet där fler än hälften av de tillfrågade har sin enhet. 21 % har sin enhet i köket, medan 19 % har den i sovrummet. Själv har jag placerat mina tre enheter utplacerade i köket, vardagsrummet samt på kontoret, eftersom det är dessa tre ställen där jag spenderar mest vaken tid.

Undersökningen genomfördes bland 1010 personer per telefon och 806 personer via ett webbformulär. Av de som svarade hade de allra flesta en enhet från Amazon, därefter kom Googles produkter. Dock börjar det komma allt fler alternativ, och såväl Samsung som Apple är på gång med sina egna smarta högtalare. Så det lär inte dröja länge innan de 39 miljonerna börjar närma sig 100 miljoner. Dessutom hoppas vi att de snart även får mer genomslag på den svenska marknaden.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Trustly utser Louise Nylén till ny marknadschef