Keymetrics

Lista över 2017 års bästa native-annonser

Årets mest populära native hade en klickfrekvens som var 58 gånger högre än den genomsnittliga bannern. Här listar Strossle de mest effektiva.

Siffrorna visar att sponsrade rekommendationer på mediesajter utklassar andra annonsformat när det gäller att driva engagerade besökare till Content Marketing.

Alla puffar mäts och utvärderas för att annonsörerna ska få så många engagerade besökare som möjligt. I Sverige kom de mest klickade puffarna från Svenskt Näringsliv, Skandia, Tradera och Finfa.

– Vi vet från våra kunders utvärderingar att besökarna vi levererar till content marketing tillbringar 120% mer tid och läser 39% fler artiklar, än de besökare som kommer från sociala plattformar. Men det är också lärorikt att förstå vilka bilder och rubriker som funkar bäst för att locka läsare, säger Anna Holmquist, VD för Strossle i Sverige.

Kommentarer till resultatet:

I listan kan du se hur många gånger bättre varje native-puff presterade jämfört med den genomsnittliga native-puffen i Strossles nätverk. Exempel: X 20 betyder 20 gånger bättre, eller 2000% bättre). Här jämförs äpplen med äpplen, för att vi ska förstå vilka ämnen, bilder och rubriker som lockar läsare.

Du kan också se hur mycket bättre native-puffarna presterade jämfört med genomsnittlig banner. Denna mätning är mer som att jämföra äpplen och päron, men siffrorna visar tydligt att native-puffar är mycket bättre än banners på att attrahera besökare till innehållsmarknadsföring. Den genomsnittliga klickfrekvensen för native-puffar är 6 000% högre än den genomsnittliga klickfrekvensen på banners.

Vissa ämnen är mer engagerande än andra (exempelvis är mode mer populärt än affärssystem). I denna lista har vi blandat alla kategorier, men i framtiden avser vi att göra motsvarande listor inom respektive kategori.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Färre än 25 procent mäter brand effectiveness