Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Krishantering i sociala medier

Har ni en färdig krisplan hur ni hanterar kritik och nättroll?

Sociala medier är en del i alla företags vardag idag och att hantera den kritik som man får på ett professionellt sätt är oerhört viktigt för företaget och det personliga varumärket.

Om man inte hanterar kritiken i sociala medier är risken stor att företagets och ditt personliga varumärke hamnar i blåsväder och man får ett större problem på halsen än man hade från början.

Det händer att man blir påhoppad i sociala medier om man är en person eller ett företag med många kundkontakter. Ibland kan kritiken vara befogad och då är det oerhört viktigt att man bemöter den och visar att man tar kritiken på allvar och försöker åtgärda det som kan vara fel.

”Att vara otrevlig mot kritiker straffar sig bara i längden. Sverige är ganska litet och de företag och personer som verkar inom olika branscher och segment är inte många och man vill inte att den dåliga krishanteringen skall sprida sig till kunder, prospekts och konkurrenter som kan få en fördel av att man inte håller en god ton”

Man kan även bli påhoppad av nättroll, det är oerhört viktigt att man inte tar det personligt och fortfarande håller en god ton. Om man ger sig in i pajkastning och skriver saker på ett otrevligt sätt har man förlorat och nättrollet har vunnit och lyckats med det hen ville.

”Om man blir personlig och biter tillbaka på ett otrevligt sätt ser det ut som att kritiken var befogad och risken är att samtalet tappar tråden och nättrollet lyckades med sitt konststycke att nagga ditt och företagets varumärke i kanten”

Mina tre tips hur du hanterar kritik i sociala medier

1. Ha en färdig krisplan mot eventuell kritik som kan dyka upp med färdiga svar, snabba svar är är oerhört viktigt för att hindra spridning av falska påhopp

2. Vänta med att svara till ilskan har lagt sig. Om du blir arg och känner dig förnärmad svara inte på en gång, i det fallet är det bättre att vänta

3. Besvara all kritik på ett trevligt sätt. Oavsett om den är befogad eller obefogad, svarar du på ett otrevligt sätt uppfattas du vara otrevlig

”En bra hanterad kris kan gynna dig och hjälpa ditt varumärke och dina relationer då det visar att ni bryr er och tar er tid att besvara”

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>