Keymetrics

IAB lanserar guide för influencer-marknadsföring

Allt fler börjar använda sig av influencers på sociala medier för att nå ut till framför allt en yngre publik. Dock är det lätt att gå på minor, och att hitta rätt influencer som verkligen kan ge ditt varumärke ett lyft är inte lätt. Därför publicerar IAB nu en guide för både publicister och annonsörer som vill börja jobba med influencer-marknadsföring.

Att låta en trendsättare göra reklam för ditt varumärke är för många ett utmärkt sätt att nå ut till en svårfångad publik. Att en person som konsumenterna litar på få uppmuntra till köp kan dessutom ha mycket bättre effekt än om företaget själva försöker påverka konsumenterna. Det är ju som bekant svårt att prata i egen sak.

Men i takt med att influencer blivit ett yrke där aktörerna kan dra in tusentals, eller tiotusentals dollar i månaden finns det flera lycksökare. Som företag är det lätt att göra misstag som inte bara gör att de investerade pengarna kastas bort, utan även riskerar att sabba varumärket på längre sikt.

IAB har därför låtit en av sina taskforces ta fram en guide som både publicister och annonsörer kan använda sig av. Många publicister vill gärna ha med influencers som en del i sitt annonserbjudande. Men hur ser de till att de influencers som används är bra? Och vilken information är det bra att kunna delge annonsörerna inför ett samarbete kring influencers? På liknande sätt är det relevant för annonsörer att veta vad de ska fråga för att kunna känna sig trygga med sitt val av influencers, i synnerhet om kontakten sker genom en tredjepart såsom en publicist eller en influencer-agent.

IABs vice VD Susan Borst var själv förvånad över det stora antal frågor som guiden rekommenderar att företagen ställer. Såväl identifikation av influencers, kostnader och hur annonser publiceras som hur effekterna mäts och vilken data annonsörerna får är bara några av de områden som kan vara bra att reda ut i förväg.

Det finns så klart även risker med att associera sig med vissa influencers. Om dessa börjar synas i fel sammanhang eller skapa tidningsrubriker som inte är av positiv karaktär kan det ge skadliga effekter på de varumärken som influencern är kopplad till. Mot bakgrund av Federal Trade Commissions (FTCs) arbete kring tydlighet och transparens i influencer-marknadsföring är det även bra att ha koll på vad de regelverket säger. Om en influencer inte tydligt deklarerar att ett inlägg är sponsrat kan både influencern och företaget hamna i blåsväder.

Så om du funderar på att börja använda dig av influencers kan det vara väl värt att kika igenom IABs guide i förväg. Det är så klart ingen heltäckande lösning, men ett stort steg på vägen mot en tryggare marknadsföring genom influencers.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Taboola och Outbrain ska ta sig an Facebook