Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Försäljningen av röststyrd elektronik ökar kraftigt

Röststyrning är på väg att bli ett allt vanligare inslag i vår vardag. Det visar rapporten Adobe Digital Insights (ADI), som släpptes i samband med årets CES – världens största mässa för konsumentelektronik.

Av rapporten framgår även att majoriteten av alla telefoner i världen nu är trådlösa.

I dag är elektronik som vi styr med hjälp av våra händer fortfarande vanligast, men den röststyrda elektroniken är på väg att ta över. Försäljningen av röststyrd konsumentelektronik – så kallade voice-assistants – har växt markant under det senaste året.

Försäljningen av röststyrd konsumentelektronik har växt med 103 procent på den amerikanska marknaden bara under det senaste året.

– Fler än hälften av amerikaner som äger en röststyrd assistent använder den varje dag.
– 72 procent av användarna anser att röstigenkänningen i deras röstassistenter fungerar väl.

”I dag behöver vi inte längre en skärm för att interagera med vår teknik. Den röststyrda tekniken har genomgått en stor utveckling och de närmsta åren kommer fler och fler röststyrda produkter att säljas på marknaden. Även företag har börjat interagera röststyrda funktioner i sina existerande produkter. Vi kan vänta oss att allt fler kommer att stifta bekantskap med röstassistenter under 2018 – även i Sverige, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef på Adobe.”

En ny era för telefonin

Rapporten konstaterar även att försäljningen av mobiltelefoner världen över vuxit enormt. De trådlösa telefonerna är nu så populära att de överstiger antalet traditionella telefoner.

Läs hela Adobes rapport här.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>