Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Facebook sätter fokus på familj istället för företag

Facebook gör just nu flera stora ändringar till det sociala nätverket som dagligen aktiverar nästan en femtedel av jordens befolkning. I ett långt blogginlägg pratar företagets grundare och VD Mark Zuckerberg om värdet av kontakt med vänner och familj och effekterna det kan ha på människors välmående. Detta har nu inspirerat honom till att ändra Facebooks målsättningar, och därmed algoritmerna för nyhetsflödet till företagens förtret.

Igår skrev vi om Facebooks tester med att leverera lokala nyheter i vissa städer i USA. Idag avslöjas att Facebook nu ändrar hur nyhetsflödet kommer att visas. Istället för inlägg från företag och kändisar, kommer fokus nu att ligga på inlägg från vänner, familj och de grupper som användarna är med i. Zuckerberg bekräftar att detta kan minska den tid som användarna spenderar på nätverket, men menar att tiden som spenderas istället kan komma att bli mer värdefull och ha en större inverkan på människors välmående.

I det långa blogginlägget som publicerades igår pratar Zuckerberg om studier som visar att kommunikation med vänner och familj har större positiva effekter än att passivt titta på ett videoklipp eller läsa en artikel, även om informationen är intressant. Han menar vidare att Facebook startade som ett sätt att hålla kontakten med familj och vänner, men att de under åren kommit allt längre från det målet. Därför ändrar han nu företagets målsättning för att återigen bli ett verktyg för att knyta människor närmare varandra.

Enligt företagets vice VD John Hegeman kommer annonsering och marknadsföring på nätverket inte att påverkas. Det låter dock som ett mindre tillförlitligt uttalande när Zuckerberg menar att användarna kommer att se mindre publikt innehåll från företag, varumärken och media, och att det innehåll som visas också måste uppmuntra till positiva interaktioner mellan människor. Resultatet kan inte bli annat än att även företag och marknadsförare måste fundera på hur deras inlägg ska ta sig igenom detta nya nålsöga för att nå ut till användarna.

Facebook verkar på det stora hela försöka styra om hela sin verksamhet för att skapa en närmare förankring med sina användare på ett personligt och nära plan. Detta kommer sannolikt som en följd av den kritik som på senare tid framförts från användare att deras nyhetsflöde fylls av irrelevant innehåll, reklaminlägg och nyheter från globala nyhetsbyråer som ofta kan kännas frånvarande och långt borta. Att ta denna feedback på allvar och göra sådana omfattande förändringar kommer säkerligen att mötas med en hel del kritik, i synnerhet som många företag och organisationer lägger ner mycket tid och pengar på att skapa innehåll för plattformen. När de nu riskerar att få lägre räckvidd och färre tittare är frågan om de kommer vilja lägga lika mycket energi på att skapa innehåll.

En annan stor förändring är att mer fokus kommer att läggas på livestreaming av video, något som enligt Facebook genererar närmare sex gånger högre engagemang än vanliga videoklipp. Kanske kan det vara det nya sättet för företag att nå ut till användarna, genom att göra livesändningar av det innehåll de vill få ut. Förändringarna har redan påbörjats, men de stora effekterna kommer användarna att se först om ytterligare några månader.

Du kan läsa hela inlägget här:

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>