Facebook gör anpassningar för GDPR

Att alla företag måste anpassa sig till GDPR kommer förhoppningsvis inte som en nyhet. Nu lanserar Facebook en serie nya funktioner som ska göra det enklare för användare att kontrollera och ändra sina integritetsinställningar på ett och samma ställe.

GDPR närmar sig med stormsteg och den 25/5 (om fyra månader) gäller det att ha hunnit klart med sin GDPR-anpassning. En av grundpelarna är att alla personuppgifter tillhör individen. Det ska därför vara enkelt för varje person att ta reda på vilka uppgifter ett företag har eller har rätt att samla in. För en plattform såsom Facebook samlas mängder med data in, och detta behöver givetvis användarna kunna kontrollera.

Läs även: GDPR – Rätten till dina egna personuppgifter

I syfte att anpassa sig till den nya lagen samlar därför Facebook alla funktioner som styr integriteten hos användarna på ett och samma ställe. Det gör att användare lättare kan ändra vilka inställningar de har, utan att behöva klicka sig fram mellan olika delar av Facebooks inställningar.

Läs även: Den enda checklista du behöver för att bli GDPR-redo

Har du inte kommit igång med arbetet är det dags att snabba på. Från och med den 25:e maj riskerar nämligen företag som inte följer den nya lagen att få böter med upp till 4 % av företagets globala omsättning. För ett företag i Facebooks storlek innebär det summor på över 1 miljard dollar. För mindre företag är så klart summorna inte lika hisnande, men 4 % kan ändå göra skillnaden mellan framgång och konkurs, för att inte prata om vilka konsekvenser det kan få på företagets rykte.