Egmont blir ny storägare i Sveriges största Facebook-byrå

I en pressrelease från Egmont Publishing avslöjas att de köper in sig på en större minoritetsandel i företaget Ingager, som är Sveriges största digitala kommunikationsbyrå med renodlat fokus på Facebook och Instagram. Investeringen ökar dessutom Egmonts satsning på digital kommunikation och marknadsföring på den Nordiska marknaden.

Ingager fokuserar på att hjälpa företag och organisationer att nå ut genom Facebook och Instagram. Företaget grundades 2011, men har redan vuxit till att bli en betydande aktör i Norden med 55 anställda på två kontor (Stockholm och Berlin) och en omsättning på över 100 miljoner kronor. De har även ett flertal välkända kunder, bland annat ATG, Royal Design, St1, BMW, Postkodlotteriet, Mathem, Hallon, PWC, Mini samt Canal Digital

Egmonts del i företaget innebär inte en majoritesandel, men att företaget ändå får ett betydande inflytande på verksamheten. Enligt Jimmy Jakobsson, VD och medgrundare till Ingager, innebär Egmonts engagemang att företaget nu får en ”stark och långsiktig delägare som kan bidra med nya kompetenser och värden”.

För Egmonts del innebär förvärvet att de ökar sin närvaro på den nordiska marknaden, och ambitionen är att ha en ledande digital position i Norden. Redan idag har Egmont ett delägarskap i flera ledande nordiska byråer, däribland svenska Klintberg Niléhn och KAN, den norska digitalbyrån Sempro, den nordiska sociala medier-byrån Very Patchwork samt danska s360. Den totala omsättningen uppgick under 2017 till över 300 miljoner kronor och förväntas öka markant under 2018.

Egmont har även en omfattande satsning på e-handel, med flera ledande nordiska hel- och delägda verksamheter, som Jollyroom, Bagaren och Kocken, Med24, Nicehair, Fjellsport och Outnorth. E-handelsverksamheten omsätter totalt över 2 miljarder kronor.