Keymetrics

Criteo tvingas tänka om efter att Apple försvårar retargeting-annonser

Retargeting stör alla och inte minst alla Apple-användare. Därför lanserade Apple en anti-tracking-policy för sin webbläsare Safari. Criteo som lever på att följa cookies och med hjälp av dem visa retargeting-annonser blir nu tvungna att tänka om.

”Earlier this month, Apple launched a new version of its mobile operating system, iOS 11.2, which disables the solution that some companies in the advertising ecosystem, including Criteo, currently use to reach Safari users,” förklara Criteo.

Safari sparar bara cookies i 24 timmar och historik äldre än 30 dagar tas bort helt ur webbläsaren. Allt för att försvåra bland annat spårning och visningar av retargeting-annonser. Vem tjänar på detta? Jo, användaren som slipper bli irriterad och sen så klart Apple som roffar åt sig ännu mer av annonskakan (för de vet ju fortfarande allt om användaren).

Criteo som lever på att spåra och skicka ut annonser baserat på cookies fick helt enkelt sänka sina intäktsmål, i proportion till vad Safari representerar på marknaden – en femtedel.

Efter att det blev klart med Apples nya policy för Safari försökte först Criteo gå runt policyn genom ett kryphål, men det åtgärdade Apple.

”We are focused on developing an alternative sustainable solution for the long term, built on our best-in-class user privacy standards, aligning the interests of Apple users, publishers and advertisers. This solution is still under development and its effectiveness cannot be assessed at this early stage. Should it not mitigate any ITP impact, we believe the ITP net negative impact on Criteo’s 2018 Revenue ex-TAC, relative to our pre-ITP base case projections, would become approximately 22%.”, kommenterar Criteo.

Även Google och Mozilla planerar att förändra förutsättningarna med sina webbläsare Chrome respektive Firefox. Om det händer kommer företag som Criteo att helt få tänka om och bygga sin affär efter den nya verkligheten.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Google visar kortare titlar i sökresultatet