Keymetrics

Bonnier News ansluter sig till Googles programmatiska plattform

I fredags blev det klart att mediehuset Bonnier News ansluter sig till Googles DoubleClick Ad Exchange, en plattform för programmatiska annonsköp. Det gör att Bonnier nu kan erbjuda sina tjänsten ”Programmatic Guaranteed” till sina kunder.

Bonnier News har tidigare varit ansluten till Googles DoubleClick For Publishers, men tar nu knyter man sig närmare till teknikjätten genom att nu bli en partner i Ad Exchange-programmet. Enligt Alexander Lydecker på Bonnier News är detta bara ett av flera spännande projekt som man arbetar på, och mer information kommer under året.

Även Googles svenska VD Anna Wikland uttrycker glädje över samarbetet. Hon säger i ett uttalande att ”För oss är det otroligt viktigt att samarbeta med ett mediehus som ligger i framkant, och kombinationen av Googles teknologi och Bonnier News kvalitativa journalistiska innehåll kommer att vara unik på den svenska marknaden.”

Tjänstern Programmatic Guaranteed, som Bonnier nu kan erbjuda, innebär att en mediabyrå kan koppla ihop sin DMP med Bonniers DMP, för att få ett fast pris på annonser till en förutbestämd målgrupp. Samtidigt kan Bonnier genom detta knyta annonsörer närmare genom att kräva att vissa annonsnivåer uppnås för att få tillgång till de bättre priserna. Både för annonsörer och Bonnier som publicist blir det därför enklare att garantera att programmatiska annonsköp når rätt målgrupp utan att priserna riskerar att skena iväg eller dumpas. Det skapar en långsiktighet i annonssamarbetet som gynnar båda parter i transaktionen.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Nu kommer Roku till Europa och tjänsten kan skaka om tv-marknaden