Keymetrics

Betalvägg är troligtvis det mest idiotiska påfundet från medier

Alla medier pratar om att räckvidd är viktig för annonsaffären, men samtidigt skall alla medier lägga en betalvägg som dödar räckvidden.

Jag satt på Illcaffè på söder när de öppnade 09:00 i lördags och läste Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Dagens industri då jag var först på låset högg jag alla tre. Efter en liten stund var det kö och alla ville ha någon del och snart satt jag där utan tidning. Jag försökte göra en snabb överslagsräkning och tidningarna passerade drygt 5 olika personer under den 1,5 timme som jag satt och fikade. En grym räckviddsaffär att få 5 olika personer att läsa tidningarna och se annonserna i en bra kontext.

”Sedan gick jag in på deras webbversion och möttes av en betalvägg – vilken kommersiell aktör som säljer tjänster på nätet kallar det för betalvägg egentligen, tänk om Klarna skulle lansera en betalvägg alla skulle gapflabba.”

Jag började räkna hur man med den digitala prenumerationsaffären istället devalverar annonsaffären då trafiken och sidvisningar så klart går ned då inte alla kan läsa på nätet längre. Detta straffar självklart den digitala annonsaffären då räckvidden devalveras, hur smart är det?

Istället för att upprätthålla trafiken säger man att Facebook och Google tar alla digitala annonspengar, hmm undrar vad det kan bero på. Kanske kan det bero på att när man söker på Google får man svar, när man går in på Facebook får man reda på vad ens kompisar gör och vilka nyheter de delar. Men när man går in på olika nyhetsmedier och vill läsa nyheter möts man av en vägg, undrar om det kanske kan påverka annonsaffären negativt.

Dessutom adderar man inget nytt när man låser in allt bakom en betalvägg. Allt som alltid har varit gratis kostar nu pengar utan att man har lagt till något. Vilken annan aktör kan börja ta betalt för något som alltid har varit gratis utan att uppröra användarna?

Vi fick vägtullar trots att alla bilister inte ville ha det då staten ville ha in nya skattepengar, vi kan tyvärr inte välja att inte köra in i Stockholms stad så vi sitter där irriterade varje gång man passerar vägtullen. Ungefär lika attraktiv är betalväggen när nyhetsmedierna har puffat om en nyhet i sociala medier och man blir sugen att läsa som man sedan möts av en betalvägg istället. Här finns möjligheten att Googla upp nyheten istället och välja att läsa om samma sak, men hos någon annan.

”Betalväggen är djävulens påfund för den digitala annonssäljaren, det är tur att drygt hälften av annonspengarna kommer från den tryckta tidningen som genererar en räckvidd större en upplagan till skillnad mot den digitala prenumerationen som skapar mindre räckvidd än den tidigare gratisversionen. Men även med printupplagan gör man samma konststycke genom att höja priset med ca 20 procent per år och dessutom kapa innehållet med ca 20 procent per år.”

Tänk om någon annan kommersiell aktör skulle göra det – du går in till din Mercedes Benz handlare och bilarna har blivit 20 procent sämre och kostar 20 procent mer vem skulle köpa det?

Men återigen säger man att folk läser inte längre tryckta tidningar och bara läser digitalt, hmm jag undrar vad det kan bero på? Kan det bero på att någonstans har man nått gränsen för vad folk vill betala när man dessutom ger man dem en mindre påkostad produkt som är dyrare.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
”Nätreklamen är ett nödvändigt ont”