Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

6 Digitala specialister ger sina hetaste tips för 2018

Den digitala transformationen var på allas läppar under 2017. Vilka trender är hetast under 2018 kan man undra när man skall prioritera sina insatser. Är det LinkedIn, onlinevideo, webbkonvertering, Facebook eller Google som gäller nästa år? Vi har frågat sex experter i alla dessa kanaler om deras hetaste tips.

Läs vad några av Sveriges vassaste specialister tror är viktigast om man skall lyckas i en digital framtid.

Nina Jansdotter – LinkedIn-influencer

Vilken roll tror du att sociala medier kommer att ha i företagens B2B strategier?

Jag hoppas att den kommer att ha en ännu större roll framöver och, jag understryker, på rätt sätt. Här verkar finnas mycket kvar att lära, vilket är naturligt i ett skifte för hur vi verkar och kommunicerar som den digitala världen erbjuder. Många företag, även inom mer konservativa branscher, har förstått att det går inte att komma undan att finnas i sociala medier, även om många i de ledningsgrupperna inte själva är aktiva där, i alla fall inte mer än att de i princip bara har registrerat en profil. De förstår att de behöver lägga en allt större pott marknadsföringspengar inom detta området och det är bra, anser jag.

Men de praktiska strategierna som en hel del har anammat är jag inte lika positiv inför. Många företag som har börjat kommunicera mer och lägger mer pengar på strategier för att nå ut i sociala medier, är allt annat än just sociala.

Tyvärr har en del som har upptäckt sociala medier, de använder de kanalerna ungefär på samma sätt som om de hade köpt en annons i en tidning. Som en megafon med mer eller mindre rena reklaminlägg, där det är svårt eller rent ut sagt ointressant att föra en dialog kring. I värsta fall kan det istället vara så att den typen av inlägg och i förlängningen det företag eller den organisation som står bakom det, får badwill snarare än att man skapar en positiv socialt varumärke som man vill följa för att man blir nyfiken på vad som händer i det flödet.

Glädjande så finns det också de företag som just förstått det här med att tillföra ett värde. Som bjuder på inspiration, information, tips och råd. De är även duktiga på storytelling, både via skrift och rörlig bild. Sådant som väcker lusten att ställa frågor tillbaka, att reagera och vilja engagera sig. Ännu mer glädjande så får just de företagen riktigt stort genomslag, vilket jag tror kommer att innebära att fler ser och noterar hur företags närvaro i sociala medier skulle kunna vara och vad man kan få ut av det själv när man bidrar med sådant som många av de som kommunicerar där tillför värdefull energi till det sociala samspelet.

Det är ju trots allt det som det handlar om. Att vi är sociala varelser som vill socialisera.

Jerry Silfwer – Spindoktor i sociala medier

Jerry du satsar på ett nytt bolag som skall hjälpa företag med deras online-video, vilken roll kommer video spela i företagens digitala kommunikation?

Jag tror att viljan att kommunicera mer med rörlig bild redan finns. Och jag tror att den viljan har funnits rätt länge och därför inte är något nytt inför 2018. Däremot tror jag att 2018 är året då det blir enklare för varumärken att faktiskt köpa video.

Tidigare har det i regel funnits tre vägar att välja. Antingen har varumärken tagit hjälp av filmproducenter som är oerhört duktiga på dramatisk storytelling. De är ofta skolade i tv-världen och deras produktioner följer den klassiska berättardramaturgin. Problemet här är att produktionerna blir för stora och för dyra för att fungera i sociala medier eller på snabba landningssidor.

Ett andra alternativ har varit att gå till reklambyråerna som med sin styrka inom tv-reklam är duktiga på kommersiell storytelling efter modellen benefit-benefit-benefit-payoff. Men även om hårdsälj har sin plats i sociala kanaler, så får varumärken ofta betala för reklambyråns arbete, en underleverantörs produktionsarbete – och det som byrån ofta tar emellan. Också här blir det svårt att publicera video i större volymer när bara en bråkdel av budgeten faktiskt går in i själva producerandet.

En tredje väg är att varumärken med hjälp av frilansare producerar video själva för att hålla kostnaderna nere och för att kunna matcha den volym av video som krävs för framgång i digitala kanaler. Men många företag som satsar på denna typ av redaktionell storytelling upptäcker att rörlig bild är ett krävande format med en kräsen publik. Det blir ofta så kallad apelsin-tv (”Titta, här ser du en apelsin!” istället för att bara visa apelsinen).

Under 2018 tror jag vi får se ett flertal byråer kliva in på denna mer eller mindre orörda ”mittemellan-marknad” med fokus på att producera rörligt innehåll direkt anpassat för sociala medier.

Det etablerade vloggvärlden har redan visat att det faktiskt går att berätta engagerande stories med imponerande produktionskvalitet – där snabbhet, mobilitet och spontan kreativitet är centrala delar av framgångsreceptet.

John ”Chief” Ekman – Conversation Optimization Fanatic

John du har jobbat med webbkonvertering under flera år nu. Har företagen plockat alla sina lågt hängande frukter, eller finns det fortfarande saker kvar att göra?

Till att börja med har de allra flesta inte ens plockat sina lågt hängande frukter. För det andra så är det en tankevurpa att man ska tjäna mest på att plocka dessa frukter. Det är enklast att göra, men man tjänar minst på det.

Alltså finns den riktigt stora potentialen fortfarande kvar. Och vad är den då, undrar du nu?

Jo, felet man gör är att man tror att konverteringsoptimering handlar om konvertering. Nu går vi in i en värld där fler och fler kunder bestämt sig för vilka digitala kompisar man vill ha. Man har sitt Spotify, sitt Cmore, sitt Sportamore, sitt Stayhard, eller vad man nu gillar mest.

Så nu ändras spelet till att engagera och tjäna pengar på de kunder vi redan har. Kolla gärna videon på Gerry Mc Govern som pratade om detta på vår konferens Conversion Jam (Tips: han hade högst speaker rating av alla).

Så vinnarna 2018 kommer vara de som kan använda ”the CRO killer Combo” av data, psykologi & experiment för att optimera, inte konverteringsgrad, utan kundlivstidsvärde.

Och vill du bli vinnare bortom 2018 är det dags att redan nu börja fundera på hur nästa våg inom vår interaktion med datorer kommer att påverka din affär. AI kanske du tänker nu? Fel – jag undrar. ”Hur ser ditt företags röst-strategi ut”?

Lars Johansson – Managing Director Outfox

Lars du har jobbat med Google Analytics under flera år, vilka trender tror du kommer att vara viktigast i den närmaste framtiden?

Allt fler företag kommer lämna ”one hit wonders” och satsa på att jobba processorienterat och långsiktigt med CRO – Webbkonvertering. Det blir en mer naturlig del och inte något man adderar.

Fler kommer förstå att många små förbättringar under lång tid kan ge mer än en enstaka lyckträff. På verktygssidan kommer Google Optimize bli det mest frekvent använda verktyget för tester.

Google Optimize 360 kommer göra det allt kämpigare för Optimizely p.g.a. den tajta integrationen med Google Analytics 360 Suite i allmänhet och i synnerhet möjligheten att använda audience lists.

Sentient Ascend är ett spännande alternativ som gör det möjligt att i större utsträckning automatisera konverteringsoptimering.

Martin Hehrne – Analysansvarig Norden för Facebook

Martin du har en lång gedigen bakgrund inom analys och nu sitter du hos den digitala jätten Facebook. Kan du dela med dig om vad Facebook har för spännande nyheter till det kommande året?

Vi jobbar ständigt med att underlätta för annonsörer att på ett enkelt och effektivt sätt kunna mäta och förstå effekten av kommunikation på Facebook. Vi har under året lagt till ytterligare partners inom measurement.

Några av våra nya partners är NEPA och Data Intelligence, oberoende företag som på uppdrag av annonsörer mäter effekten av Facebook och Instagram i Norden. Vi förstärkte även samarbetet med globala verifieringsföretag, senast Meetrics, men även fördjupade möjligheter med Moat, IAS, comScore.

Vi ser ständigt över vilka lösningar som kan underlätta för branschen att få ännu djupare och välgrundad insikt kring kampanjer. Inför nästa år tror vi på ett ökat fokus kring attribution där många företag fortfarande är ligger kvar i lösningar som ger en ofullständig bild.

Det senaste året har Facebook presenterat flertalet nyheter inom utvecklingen av AI och VR. Att göra system tillgängliga för utvecklare och investera i hårdvara gör det möjligt att bygga på de teknologiska framsteg vi har fått se den senaste tiden, och det öppnar upp nya, unika och spännande möjligheter att kommunicera på.

Carl Wåreus – Partneransvarig på Google

Calle nu har du varit på Google under 2017. Kan du ge en framtidsspaning om vad du tror om utvecklingen 2018 inom era områden?

Allt eftersom konsumenter blir mer rörliga och väljer att konsumera innehåll både när de vill och genom den enhet som passar dem bäst, kommer fler företag att under 2018 i högre grad prioritera och sätta den mobila upplevelsen i centrum.

För att nå framgång digitalt kommer fullt sömlösa mobila upplevelser, kontinuerlig konverteringsoptimering och sänkta laddningstider på mobila hemsidor till under 3 sekunder att bli näst intill en förutsättning för företag som vill ligga i framkant. Inför 2018 ser vi också att fler företag kommer att skapa en mer omfattande plan för hela kundresan och därigenom leverera mer integrerade upplevelser genom varje steg av köpprocessen.

Dessutom måste din marknadsföring och kommunikation stötta och hjälpa kunden genom dessa steg, och därigenom verka både meningsfull och vägledande. På så sätt blir det inte reklam som stör, utan något som kunden uppskattar.

Vi får heller inte glömma röstsök, som en växande trend under 2018. Vi ser allt fler konsumenter som söker efter information med hjälp av rösten, genom exempelvis mobilen, så det är sannolikt något vi fortsatt kommer att se mer utav i allt högre utsträckning.

Sist men inte minst kommer satsningar och experiment med onlinevideo att förbli hett. Här ser vi bland annat även initiativ från MMS, som arbetar med att rulla ut sin ”totala TV-valuta”, som kommer att göra det lättare för aktörer i branschen att lättare planera för och mäta kombinationen av linjär TV och onlinevideo i kampanjer.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>