Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

5 tips från Maria Gester – Hur du blir bättre på strategi och taktik i sociala medier

Intervju med Maria Gester – specialist inom sociala medier och digital marknadsföring

Hej Maria, kul att få en pratstund med dig. Hej! Kul att få vara med!

Maria du jobbar med sociala medier och digital marknadsföring, berätta lite mer om vilka är dina specialistområden och vad tycker du är roligast att jobba med?

Jag är specialiserad på strategi och taktik inom sociala medier. Roligast är att jobba i stora projekt där jag får ta fram en strategi för både organisk och betald marknadsföring i sociala medier. Där jag får vara en del av hela marknadsstrategin.

Jag gillar utmaningen att tänka ut hur, varför och vad – hur jag ska lägga upp strategi och taktik för annonseringen o.s.v.

Om vi börjar med sociala medier och alla plattformar som finns tillgängliga som Facebook som har blivit mötesplatsen och marknadsplatsen för alla svenskar, Instagram som är en förlängning av Facebook där man delar bilder och så har vi LinkedIn där man möts B2B och SnapChat som är de ungas mötesplats och sist Twitter som politiker och journalister gillar…

Det är en lång rad av olika kanaler, hur skall man tänka som företag, vart skall man finnas?

Man ska finnas där ens målgrupp befinner sig. Man bör också tänka på att hålla en bra närvaro på sociala medier kräver en hel del tid och har man inte den tiden bör man endast vara på de plattformar man hinner med och se till att man håller hög kvalitet på innehållet. Kvalitét före kvantitet.

Bara för att man vill vara på en plattform betyder det inte att det kommer att ge något om målgruppen är obefintlig. Det är viktigt att man uppfyller mottagarens förväntan i kommunikationen, marknadsför du exklusiva bilar förväntar sig mottagaren en viss typ av budskap t.ex.

Sedan får vi inte glömma sin webbplats, hur skall man integrera den med sociala medier?

Ha länkar till sina sociala medieprofiler, har man e-handel bör man även ha länkar på sin tacksida efter avslutat köp t.ex. Länk till webbsajt i bion på sina profiler. När man kör annonsering på sociala medier med målsättning driva trafik till webbsajt bör man skapa en landningssida som går i ton med annonsen.

Kör du annonsering på Facebook så ska du installera en Facebookpixel på sajten för att samla data, mäta konverteringar samt kunna köra retargeting exempelvis.

Den grafiska profilen är viktig, den ska vara konsekvent och hålla samma ton på sociala medier som på webbsajten. Samma gäller kommunikationen. Allt ska gå hand i hand, som en röd tråd.

Hela kundresan går från analog, digital, analog, digital… Hur skall man tänka i sin digitala kommunikation för att det skall bli en naturlig del i vardagen?

Du kan t.ex ha ett skypemöte med en kund för att veckan efter ha ett fysiskt möte du måste ta bilen eller flyget till. Själva förflyttningen kan anses som fysisk, men de flesta av oss använder navigation, kopplar upp mobilen mot bilen, streamar film o.s.v under tiden vi förflyttar oss, och vi har trots analogt förflyttande inte lämnat det digitala rummet.

Idag finns massor av iOT i from av hushållsapparater, klockor, hemlarm, kläder o.s.v. som gör att det blir en naturlig del av vår vardag. Jag tror inte många tänker på det, men vi hoppar mellan analogt och digitalt sömlöst idag. Åtminstone de flesta av oss.

Har du fem tips för företag som vill använda sociala medier för sin marknadsföring och kommunikation, vad skall man tänka på?

1. Testa, testa och testa mer. Både organiskt och annonser.
2. Våga – Var inte rädda att våga sticka ut.
3. Ta hjälp av någon som kan, det är inte så enkelt som man kan tro.
4. Ta reda på den egentliga målgruppen, många tror de vet vilken målgruppen är fast det egentligen är de man önskar ska vara målgruppen.
5. Analysera all statistik och dra lärdom av vad den faktiska datan visar.

Tack för att du tog dig tid att prata med oss, är det något vi har missat som du vill lägga till?

Tänk alltid mobilt. Jag ser så många annonser på sociala medier där budskapet i bildmaterialet är så litet (gäller både ev text och motiv på bild) att man inte ser det i mobilt format.

Tänk även på att ha rätt bildformat för respektive kanal och annonstyp.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>