Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

5 tips för att maximera möjligheterna med Google Analytics

Många använder sig av Google Analytics för att följa hur en sajt eller kampanj presterar, men det finns en hel del tips och trix för att optimera hur du använder Analytics. Enligt Karl Norling på managementkonsultföretaget Curamando finns det ett antal frågor du bör ställa dig, och sedan några saker som du bör lägga en del tid på för att verkligen göra din sajt affärsdrivande.

  1. Varför har du en sajt?
    Det kan tyckas självklart att ha en hemsida eller kampanjsida, men du bör fråga dig vad syftet med sajten faktiskt är. Vill du att besökarna ska handla av dig, hitta information, eller exponeras för annonser som gör att du tjänar pengar? Du kanske till och med har olika syften med olika delar av sajten.
    Innan du ens börjar titta på siffrorna i Google Analytics bör du fundera på vad din sajt är till för. I grunden handlar det om vad besökarna vill ha, och vad du vill att besökarna ska göra. Matchar dessa behov varandra, och matchar sajten det behovet? Innan du har syftet klart för dig spelar det nämligen ingen roll vad Google Analytics säger, du kan inte göra något med siffrorna ändå.
  2. Vad ska du mäta?
    I Google Analytics finns en hel del mätetal som kommer som standard, och massor som går att lägga till och anpassa. Det är varken relevant, eller ens möjligt, att mäta och ta hänsyn till allt. Du bör därför fundera på vad det är du ska mäta och varför.
    En utgångspunkt bör vara vinst, för det är med stor sannolikhet därför du har en sajt till att börja med. Kan du koppla alla mätningar till vinkeln vinst som genereras så blir det både enklare för alla att läsa rapporter, och tydligare vilka aktiviteter som leder till mer vinst, och vilka som inte gör det.
  3. Lägg tid på att utveckla dina mätningar
    Att fokusera på vinst kan vara svårt att få till, men det är helt klart värt det i längden. Följ dessa fyra steg för att komma så nära ett korrekt värde som möjligt. Kom ihåg att detta är ett verktyg för att optimera marknadsföringen, och inte avsett att basera årsredovisningen på, att ha 80-90 % träffsäkerhet är därför fullt tillräckligt.

    1. Intäkter
      I Google Analytics finns redan flera funktioner för att spåra intäkter. Om du har en e-handelssajt är exempelvis Enhanced E-Commerce mycket praktisk då du kan följa hela kundresan på sajten. Det går även att värdera olika delar av sajten, för att kunna uppskatta värdet av besökarens beteende.
    2. Kostnader för sålda varor
      Dessa vill du sannolikt inte ha offentligt på din sida, eftersom det är en del av företagets strategiska arbete. Men det går att importera dessa data från andra källor för att skapa en så kallad ”calculated metric”. Detta gör det enkelt att dra av de kostnader du har för varje transaktion.
    3. Reklamkostnader
      Du har sannolikt gjort någon form av marknadsföring, och om besökaren kommer hänvisad från en annons är det oftast mycket enkelt att lägga till denna kostnad i beräkningen. Använder du dig av AdWords kan du automatiskt importera informationen, förutsatt att ditt Adwords-konto och ditt Analytics-konto är sammankopplade.
    4. Fasta kostnader
      På liknande sätt som för dina kostnader för sålda produkter kan du lägga in en calculated metric även för dina fasta kostnader. Det är sannolikt här den största osäkerhetskällan finns, men kom ihåg att det inte behöver vara exakt, utan en uppskattning för att kunna optimera sajten.
  4. Skippa onödiga mätvärden
    Det finns som sagt massor som går att mäta, men frågan är varför du ska göra det. Många fokuserar på användarengagemang, vilket oftast uppskattas genom hur lång tid en person spenderat på sajten. Detta mätvärde kan dock vara missvisande, samtidigt som det finns inneboende problem med hur Google Analytics mäter just tid på sajten.
    Om en besökare letar efter en viss typ av information, och spenderar mycket tid på sajten är det inte säkert att detta är en bra sak. Det kan även indikera att de inte hittar vad de söker, vilket leder till frustration och en negativ effekt på besökarens bild av företaget och sajten.
    Google Analytics mäter dessutom bara tid på sajten om nästa steg går till en annan del av sajten. Om en besökare snabbt tittar igenom tre sidor, och sedan stannar längre på en fjärde för att läsa information och sedan lämnar sajten, kommer bara tiden för de tre första sidorna att visas. Den fjärde sidan, som hade något som besökaren tyckte var intressant, kommer inte att finnas med i statistiken, och ger därför en missvisande bild av vad besökaren var ute efter.
    Bättre är att gå tillbaka till steg 2, och fundera på vad det faktiskt är du är ute efter med din mätning, och istället försöka mäta detta direkt.
  5. Testa nya funktioner löpande
    Det kommer hela tiden nya funktioner till Google Analytics, vissa kan passa din verksamhet utmärkt, medan andra kanske är mindre relevanta.
    Två av de nyare funktionerna som kan vara intressanta är scroll-trigger och visibility-trigger. Dessa gör det möjligt att starta aktiviteter när besökaren scrollat till en viss punkt, eller när visst innehåll är synligt. På så sätt går det exempelvis att mäta hur många som sett en viss sektion av sidan, vilket kan vara värdefullt om det är kritisk information som du vill få ut till besökarna.
    En annan funktion som nyligen förenklat en hel del är Google Tag Managers integrering med YouTube. Om du har videoklipp eller annonser som ligger på YouTube är det nu enklare att se när dessa har genererat en interaktion direkt i ditt Google Analytics konto.

Vi tackar Karl Norling och Curamando för denna genomgång av hur du ska jobba för att göra Google Analytics till ett värdefullt verktyg i ditt arbete med att utveckla och optimera din sajt för att på bästa sätt stötta företagets affärsmål.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>