Keymetrics

3 trender på årets CES-mässa

Foto: Press

Igår startade CES, världens största mässa för konsumentteknik. Teknikutvecklingen går i rasande fart och det finns massor av nya saker att undersöka. För att inte tappa fokus eller bli överväldigad bör du som marknadsförare leta efter dessa tre trender under årets mässa.

1. Nya sätt att handla

Studier har visat att onlineshoppingen börjar matats av, och vi lär inte få se en framtid där människor endast handlar på nätet. Istället har fysiska butiker kompletterat med en e-handelsportal, medan exempelvis Amazon börjat expandera till fysiska butiker, bland annat genom köpet av Whole Foods. Framtidens shopping kommer sannolikt inte vara baserad på online eller offline, utan på on-demand, så kallad D-handel. Att kunden kan få tag på det de vill, när de vill ha det, kommer vara viktigare än var de får tag på det. Som marknadsförare och företagsägare bör du därför inte fokusera på vilken specifik teknik du ska använda för att kunna sälja, utan fundera på var och hur kunderna vill handla, och sedan bygga din butik utifrån det.

2. Skärmar överallt

Vi börjar redan se hur skärmar tar plats på allt fler ställen. Först var det vår vanliga tv och dator, sedan mobilen och surfplattan, numera ser vi skärmar på kylen, i bilen och snart även i badrummet. Skärmar blir ett nytt sätt för människor att utföra en mängd olika uppgifter, samtidigt som det ger företag nya sätt att kommunicera med konsumenten. En skärm vid köksbänken kan ge steg-för-steg instruktioner för en viss maträtt, medan skärmen på kylen gör det möjligt att enkelt lägga till produkter i varukorgen. Skärmen i bilen underlättar såväl navigation som att hitta parkering eller boka restaurang medan du är på väg, och spegelskärmen i badrummet kan användas både för instruktionsvideor för smink som att underhålla barnen när det är dags för tandborstning. Som marknadsförare måste du fundera på hur du ska kunna nå konsumenten genom dessa skärmar, utan att upplevas som påträngande.

3. Mjukvaran bakom hårdvaran

Under 2017 gick det inte att gå på en konferens utan att prata AI, och detta kommer sannolikt att fortsätta under 2018. AI och maskininlärning kommer ta plats i allt fler enheter, och hjälpa människor att fatta snabbare och bättre beslut. Samtidigt finns då möjlighet att hjälpa konsumenterna med sina köpbeslut genom att leverera mer relevanta annonser och bättre rekommendationer. En utmaning i det kommer bli att nå fram till konsumenten genom ett filter av AI. Som marknadsförare behöver du utveckla sätt att bli vald av en AI för att kunna bli presenterad för kunden. En AI kommer nämligen att fatta beslut på andra grunder än konsumenten.

Exakt vad som kommer mynna ut från CES återstår att se, men vi kan vara säkra på att 2018 kommer bära med sig en hel del nya möjligheter, och utmaningar, för marknadsförare världen över. Frågan är hur du kan dra nytta av dessa möjligheter på bästa sätt.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Twitch testar Watch Parties