Keymetrics

Zlatan får hjälp att hitta sin ödmjuka sida

I det här videoklippet får du se Zlatan Ibrahimović  öva på att bli mer ödmjuk med norska komikern Dex Carrington.
Bakom kampanjen finner vi PR-byrån Borg & Lundell som filmat Zlatan vid köksbordet med Dex Carrington.

Humorklippet, en i raden av planerade sådana, kommer att publiceras i Zlatan Ibrahimovics egna kanaler.

Det är nämligen så att Zlatans klädmärke A-Z, som sålts på nätet, nu ska in i butiker på stan och då behövs uppmärksamhet.

– 2016 var bolagets första år och vi hade stora kostnader för marknadsföring och för att bygga upp organisationen, men självklart hade vi hoppats på en högre omsättning och ett bättre resultat. Vi var medvetna om att vi inte skulle tjäna pengar redan första året, men förlusterna är större än väntat, säger Toralf Riskild från Dressman till tidningen Market.

A-Z är ett klädmärke inom träning som grundades av Zlatan Ibrahimović och Petter Varner. Kollektionen presenterades vid ett event i Paris den 7 juni 2016.

Zlatans klädmärke var tänkt att först bara sälja på nätet. Men den strategin har inte lyckats så bra. Omsättningen blev bara blyga 18,5 miljoner kronor samtidigt som förlusten blev 104 miljoner kronor. Zlatan som har en vinnarskalle kan inte vara glad över siffrorna.

För att bättra försäljningen och minska förlusterna kommer man att börja sälja A-Z i Dressmans 1.500 butiker.
Tror inte att Dressman är rätt ställe för Zlatans kläder. Hans målgrupp är yngre killar och tjejer som vill ha stjärnans kläder. Han borde istället profilera sina kläder starkare i butiker som Stadium eller Intersport. Och ha egna konceptbutiker som Nike och Adidas.

Tyvärr får Zlatans A-Z inte så bra produktplacering i de Stadium-butiker som idag bär märket. Hans plagg hängs lite avigt på sidan utan större skyltning. En stjärnas kläder ska väl också visas i samma anda som stjärnan och det kommer man inte uppfylla hos Dressman eller i anonyma skyltningar i sportbutiker.

Zlatan – fortsätt satsa på nätet med fokus på Instagram och Facebook. Kör tuffare kampanjer med kaxigare budskap. Våga vara Zlatan även med dina plagg.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Framtiden för e-journalistik ser ljus ut avslöjar ny studie