Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Vad händer egentligen på Ipsos?

Igår stod det klart att tre seniora konsulter från undersökningsföretaget Ipsos går över till dataföretaget Odyssey. Jag kan inte låta bli att undra vad Ipsos gjort för att förlora tre så kompetenta medarbetare.

Det är nu officiellt att Christer Sjöqvist, Andreas Nergård och Fredrik Augustsson lämnar sina höga positioner på Ipsos, för att istället jobba med affärsutveckling på det bara ett år gamla företaget Odyssey. Christer och Andreas går dessutom direkt in på firmatecknande positioner med titlarna ”Senior advisor” respektive ”Business developer”, medan Fredrik kommer att jobba med ”Analytics & Modeling”.

Att folk rör sig mellan bolag är inte så ovanligt, men när tre så pass seniora personer lämnar samtidigt är det inte utan att man undrar om de går till något bra, eller från något dåligt. Odyssey må erbjuda spännande nya möjligheter för arbete med teknik och marknadsanalys, och sannolikt har det faktum att Tobias Sjöqvist är styrelseordförande också något med det att göra. Men det är värt att fråga sig om det även är så att de lämnar något bakom sig när de går från Ipsos.

Ipsos lämnade i början av året branschorganisationen SMIF, som jobbar för hög etik och juridik i undersökningsbranschen. Nu, bara några månader senare, tappar Ipsos tre viktiga nyckelpersoner.

Odyssey är givetvis överlyckliga, och i en pressrelease säger företagets VD Michael Jäderlind att ”rekryteringen av tre nya partners inom strategisk marknadsanalys och consumer insight stärker vår förmåga att hjälpa våra kunder med både ökad försäljning och mer effektiv kommunikation genom hela kundresan, såväl analogt som digitalt.”

Företaget kommer dessutom inom kort att lansera en helt ny tjänst baserad på IBMs AI Watson. Givetvis är det lockande att få jobba med den senaste tekniken, och med tanke på att alla pratar om AI så är det inte utan att man själv blir lite sugen på att ta jobb på Odyssey om det är sådant man får jobba med. Jag har det dock alldeles för bra här på dagensanalys.se för att vilja lämna i brådrasket. Några sådana betänkligheter hade dock inte Christer, Andreas och Fredrik, så frågan är vad den verkliga orsaken till deras val att lämna Ipsos är?

Timo Koskinen

Dagensanalys

Mina artiklar baseras på min egna åsikter och reflekterar inte alltid Dagensanalys.se. Jag svarar för mina egna åsikter i mina artiklar.

Jag gillar media, analys och att tycka om det som är rätt och fel. Det är viktigt att man vill tycka om saker, tycker jag. Maila gärna mig om du vill bolla tankar och idéer.

Jag har jobbat länge inom media som både köpare och säljare. Jag tycker annonser är bra och att adblockers är dåliga. Internet är framtiden och allt analogt kan packa ihop och lägga ned.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>