Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Uppföljare till appen Vine heter Ploy och har utvecklats av ett svenskt bolag

Den populära appen Vine, som köptes upp och lades ned av Twitter har fått nytt liv. Uppföljaren heter Ploy, och låter användarna göra 6,5 sekunders humoristiska videoklipp. ”Utöver det kommer Ploy att innehålla en massa nya vassa funktioner,” avslöjar grundarna.

Ploy kommer att finnas tillgänglig på svenska AppStore i början av Januari, och på Google Play i början av februari.

Bakom appen finner vi Gustaf Hegelund, 23 år och Theodor Tell samt ett team bestående av 5 personer. Finansieringen står några välkända ängelinvesterare för som Carnegies tidigare VD- och koncernchef.

”Vi kom helt enkelt på idén om Ploy genom att sitta på kammaren och fundera. Både Theo och jag har varit inom app-världen ett tag, och vi tyckte att Vine var en väldigt kul app som inte räckte hela vägen. Vi tänkte att tänk om man väcker Vine till liv igen, fast re-brandar det och lägger till en drös med nya funktioner – så att appen känns 2018. På den vägen var det,” berättar Gustaf när vi frågade om var de fick sin idé.

Att influencers använder appen är kritiskt och här har Gustaf och hans kollegor kommit på, vad de anser vara, en bra approach.

”Vi har ett system som är väldigt gynnsamt för influencers då vi kan genom en algoritm anförskaffa followers år influencers. Influencers behöver alltså inte på egen hand skaffa followers, utan vi anordnar detta åt dem samt sköter hela management med reklamintäkter,” säger Gustaf.

Vine hade över 200m användare worldwide år 2013, med lades ned av Twitter (ägaren) på grund av dåligt management rörande plattformens influencers. Den här gången ska svenska techgänget lyfta fram Vine-konceptet, och göra en internationell resa med förhoppning om att skaka om marknaden för sociala medier.

”Efter lansering, och när användarsiffrorna visar uppåtgående trend, kommer vi att göra en betydligt större runda där vi kommer att söka 25o MSEK. Vi kommer att lansera internationellt med början i UK och Ryssland,” berättar Gustaf till Dagensanalys.se.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

1 kommentar

Gud vad kul! Ser fram emot att ladda ner den. Nu blev januari helt plötsligt lite roligare!!

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>