Keymetrics

Snapchat låter användarna få skapa egna filter

Igår meddelande Snapchat att de öppnar upp sin AR-plattform för alla. Det innebär att du kan skapa dina egna AR-filter för Snapchat, dock är vissa funktioner fortfarande förbehållna företagen.
I syfte att öka engagemanget bland användarna och skapa fler filter som de kan interagera med öppnar Snapchat nu upp sin AR-plattform för alla att leka med. Oavsett om du har massor av erfarenheter av att skapa digitala objekt, eller bara har lekt lite med Photoshop, finns nu en möjlighet att skapa egna filter. Du kan exempelvis göra en ram som du lägger runt dina foton, eller skapa riktigt komplicerade objekt såsom den dansande varmkorven som lanserades i somras.
Målet är givetvis att, likt Apple som öppnade upp AppStore, öka engagemanget genom att låta användarna själva skapa de funktioner de vill ha. Att skapa linser som förvränger ditt ansikte är dock fortfarande förbehållet Snapchat själva, samt de företag som annonserar via sajten. Däremot har Snapchat tagit bort kravet på att ett företag måste spendera minst 300.000 dollar i reklam på sajten för att kunna få använda sig av ansiktsfiltren. Det innebär att även företag med mindre marknadsföringsbudget kan få ta fram ett eget sådant filter, och du lär därför få ser fler av dessa också, även om det inte är användarna som skapat dem.
Genom att ha fler filter hoppas Snapchat så klart att användarna ska spendera med tid i appen, samt kunna locka fler nya användare. Snapchat har dessutom flera stora fördelar gentemot andra företag som jobbar på att utveckla olika AR-funktioner. Jämfört med Apple och Google, som skapar olika AR-funktioner för sina telefoner, är Snapchat enhetsoberoende. Det innebär att du inte måste välja antingen iPhone eller Android för att komma åt Snapchats filter, utan det är tillgängligt för alla.
Till skillnad från de övriga sociala medierna (Facebook, Instagram etc.) är Snapchat skapat med AR-kapaciteten i fokus. Det är därför naturligt att lägga på ett AR-filter när du tar en bild i Snapchat, något som inte är lika självklart på exempelvis Facebook. Instagram är lite av ett mellanting, men där har fokus länge varit #nofilter, det vill säga att visa bilder som de verkligen är, och inte förvränga eller förlöjliga bilderna.
Enligt Snapchat själva använder ca en tredjedel av deras användare (ca 70 miljoner personer) appens AR-funktioner på daglig basis. Sannolikt kan denna siffra komma att öka i takt med att de lägger till fler filter och sätter ytterligare fokus på just AR-funktionerna. Det är något som givetvis vore mycket gynnsamt för Snapchat, som sedan börsnoteringen har kämpat hårt för att öka såväl antalet användare som annonsintäkter och bevisa att de är mer än bara en kul att för de unga.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Disney börjar blockera annonser från Netflix