Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Poddar är allt hetare hos annonsörer och mediebyråer

Det är allt mer fokus på Poddar just nu då mediet växer och allt fler annonserar i dem. Därför har det blivit ännu viktigare att mäta poddarnas räckvidd och vilka målgrupper det är som lyssnar på poddar.

Sveriges Annonsörer har nyligen lanserat Poddindex, som är en räckviddsvaluta för poddar. Kantar Sifo frågar numera om poddkonsumtionen i Orvesto så att man ha med dem i sin medieplandering.

Vilka poddar är då störst och hur ser deras lyssnare ut?

Vi bad mediebyrån PHD ta fram siffror på detta. Bland de 10 största poddarna på Poddindex hittar vi 7 av dem i Orvesto.

Generellt är det något yngre personer som lyssnar på poddar, födda på 70 talet eller senare.

Vanligt med högskoleutbildning och yrkesarbetande som tjänar lite mer än snittet. Men det som sticker ut mest är att svensken i allmänhet gillar poddar. Det är en tredjedel av oss som lyssnar på poddar regelbundet.

När vi ser till de enskilda poddarna ser vi att könsfördelningen är ganska jämn bland dem, det är Filip och Fredrik som står ut med en mer manlig lyssnarskara. 63 procent av lyssnarna är män.

Åldersmässigt har Sveriges Radio fler lyssnare i de äldre grupperna än snittet men också Värvet och Svenska Mordhistorier når högre upp i åldrarna.

Även sett till utbildningsnivåerna har Sveriges Radio och Värvets lyssnare en högre utbildning än snittet, något som även gäller Spår. Dessa lyssnare är också oftare höginkomsttagare, något som vi även finner bland Filip och Fredriks lyssnare.

Nästan alla lyssnargrupper har fler chefer än snittet i Sverige.

– Poddar har sin givna plats när vi utvärderar mediekanaler. Säger Marie Brander-Hestréus Head of Media planning på mediebyrån PHD. De kan ge varumärket en positiv koppling, framför allt i nischade målgrupper.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>