Keymetrics

Poddar är allt hetare hos annonsörer och mediebyråer

Det är allt mer fokus på Poddar just nu då mediet växer och allt fler annonserar i dem. Därför har det blivit ännu viktigare att mäta poddarnas räckvidd och vilka målgrupper det är som lyssnar på poddar.
Sveriges Annonsörer har nyligen lanserat Poddindex, som är en räckviddsvaluta för poddar. Kantar Sifo frågar numera om poddkonsumtionen i Orvesto så att man ha med dem i sin medieplandering.
Vilka poddar är då störst och hur ser deras lyssnare ut?
Vi bad mediebyrån PHD ta fram siffror på detta. Bland de 10 största poddarna på Poddindex hittar vi 7 av dem i Orvesto.
Generellt är det något yngre personer som lyssnar på poddar, födda på 70 talet eller senare.
Vanligt med högskoleutbildning och yrkesarbetande som tjänar lite mer än snittet. Men det som sticker ut mest är att svensken i allmänhet gillar poddar. Det är en tredjedel av oss som lyssnar på poddar regelbundet.
När vi ser till de enskilda poddarna ser vi att könsfördelningen är ganska jämn bland dem, det är Filip och Fredrik som står ut med en mer manlig lyssnarskara. 63 procent av lyssnarna är män.
Åldersmässigt har Sveriges Radio fler lyssnare i de äldre grupperna än snittet men också Värvet och Svenska Mordhistorier når högre upp i åldrarna.
Även sett till utbildningsnivåerna har Sveriges Radio och Värvets lyssnare en högre utbildning än snittet, något som även gäller Spår. Dessa lyssnare är också oftare höginkomsttagare, något som vi även finner bland Filip och Fredriks lyssnare.
Nästan alla lyssnargrupper har fler chefer än snittet i Sverige.

– Poddar har sin givna plats när vi utvärderar mediekanaler. Säger Marie Brander-Hestréus Head of Media planning på mediebyrån PHD. De kan ge varumärket en positiv koppling, framför allt i nischade målgrupper.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Tips: Growth Hacking vs Growth Mindset