Keymetrics

Nu kan du dricksa de sajter du gillar

Den nya blockchain-baserade webbläsaren Brave skrapade nyligen ihop 35 miljoner dollar i kapitaltillskott, och delar av pengarna används för att boosta användarnas möjlighet att ge dricks till sajter de tycker om.
Brave skapades för att skaka om den finansiella marknad som omger online-annonsering. Enligt grundarna är alla mellanhänder och den politik som avgör hur pengar fördelas skadlig för såväl användarna som för de som skapar innehåll på internet. Genom att låta användarna fördela pengar till de kreatörer och bolag som de tycker gör bra innehåll vill de skapa en direktlänk mellan skapande och konsumtion.
För bara två månader sedan blev YouTube en av Braves idag närmare 1.100 sajter, och omkring 600 YouTubers kan genom Brave få pengar direkt från användarna. Enligt Brave har de idag om kring 1 miljon användare, och i den nya kampanjen delar de ut 300.000 tokens (BAT, Basic Attention Token) helt gratis som användarna kan fördela. Vanligtvis tjänar användarna tokens till sin plånbok genom att använda Brave, och ur denna plånbok kan de sedan dela ut dricks.
Pengarna kommer dels från bidragsgivare och supporters, dels från kapitaltillskott via exempelvis deras senaste ICO (Initial Coin Offering) och dels från privata annonser som delar med sig av vinsten till Braves användare för att dela ut till kreatörer.
Brave har även byggt in ett automatiskt system för fördelning av dricks, som baseras på hur mycket tid användaren spenderat på olika sajter. Det går däremot att själv gå in och justera summorna om du inte tycker att de stämmer med hur du vill ha det. Som användare bestämmer du helt själv hur du vill fördela dina pengar, men det är bra att få en indikation om var du tenderar att spendera mycket tid.
Det finns flera andra initiativ med att låta användare få fördela pengar till kreatörer, men ingen har lyckats så väl som Brave, som både fått till en fungerande webbläsare, och dessutom lyckats få med sin YouTube på tåget. Det finns dessutom ett ökande antal aktörer som är villiga att dela med sig av sina annonsintäkter för en annorlunda fördelning av pengar på internet.
Brave har dessutom en inbyggd reklamblockerare, så du slipper oönskad reklam, lite påsamma sätt som Chrome nu försöker göra. Frågan är om Chrome på allvar börjar få en konkurrent, från att under de senaste åren ha varit den enskilt största webbläsaren på marknaden.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Nordens största mötesplats inom e-handel söker account managers