Keymetrics

När du tittar på skärmen tittar skärmen tillbaka

Länge har vi pratat om övervakningssamhället och att George Orwells dystopiska bok ”1984” nu är en mild kopia av den övervakning vi har idag. Nu senast visade en till synes oskyldig tweet från ett stort bolag vilken insyn de faktiskt har i våra dagliga vanor.
Det var i söndags som Netflix USA skickade ut denna på flera sätt helt harmlösa tweet:

Att 53 människor tittar på en B-film med jultema varje dag i 18 dagar är väl i sig inget att yvas över. Men betänk att Netflix kunnat plocka fram data om dessa 53 personer, ur deras 109 miljoner användare. Det får många att osökt börja fundera på vad de mer vet, och hur denna data används.
Att de dessutom dömer sina användare genom att fundera över vem som gjort dem illa strör ytterligare salt i såren. Det finns tydligen ett rätt och ett fel sätt att konsumera det innehåll som Netflix tillhandahåller. Frågan är hur de ser på andra frågor som går att dra slutsatser av baserat på vad användarna tittar på. Vad skulle konsekvenserna kunna bli av att personer tittar på filmer med politiska budskap som Netflix inte tycker om? Kommer de kunna hänga ut dessa personer också, eller bara justera deras rekommenderade flöde så det nyanserar bilden till Netflix fördel.
Nu kanske du tänker ”Det skulle väl Netflix aldrig göra”. Men betänk då att de bara för några år sedan genomförde en massiv lobbykampanj för att ändra en lag som förbjöd dem att dela med sig av användarnas tittardata. Deras ansträngningar bar frukt, och 2013 drogs lagen tillbaka, vilket öppnade upp för Netflix att börja dela tittarinformation med bland annat Facebook, i syfte att göra det ännu enklare att nå ut med riktade budskap.
Det här handlar dessutom inte bara om Netflix, utan andra streamingtjänster också, TV4 Play, Spotify, HBO, Hulu och många fler jobbar också på att ge personaliserade rekommendationer, vilket görs baserat på vad du tittat på tidigare. Många har dessutom kopplingar till andra plattformar på nätet, för att kunna samla ännu mer information och på så sätt ge såväl bättre rekommendationer som bättre reklamannonser. Även om många företag håller sig till en strikt etik vad gäller användandet av data, så krävs det inte mycket för att den ska missbrukas, även om uppsåtet är gott.
I sig är kanske inte denna tweet hela världen, men det är värt att fundera på vad den representerar. Ett företag som når över 100 miljoner människor kan i varje givet tillfälle se exakt vad dessa användare tittar på. Så även om skärmen du tittar på inte har en inbyggd kamera, så tittar den utan tvekan tillbaka.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
GDPR stramar åt hanteringen av kakor på webbplatser