Keymetrics

Facebook hittar bättre sätt att bekämpa fejknyheter

Facebook har länge haft problem med att fejkade nyheter får stor spridning och tas som sanning av många människor. De har gjort försök med att märka dessa artiklar som har tveksamt eller omstritt innehåll, men det tar lång tid och kan i vissa fall ha motsatt effekt, därför har de nu hittat ett nytt sätt att bekämpa spridningen av fejknyheter på nätverket.
För ganska precis ett år sedan började Facebook med sin ”disputed”-märkning av artiklar som bedömdes som fejkade eller som innehåll omdebatterad ”fakta”. Artikeln fick en röd flagga som berättade att innehållet emotsagts av faktakontrollanter. Dessvärre har det förfarandet mest verkat befästa befintliga åsikter, det direkta motsatsen till vad Facebook velat åstadkomma. De har därför gjort sin läxa och gjort ett flertal studier för att hitta bättre sätt att minska spridningen av denna typ av artiklar, och verkar nu ha hittat något som fungerar: Att ge kontext.
Läs även: Facebook tar äntligen tag i fejknyheterna
En fejkartikel blir markant mindre attraktiv att dela om det finns kontext kring artikeln, och detta tillhandahåller Facebook i sitt nya initiativ genom att presentera relaterade nyheter. För varje artikel som identifieras med fejkat innehåll lägger Facebook till ett antal relaterade artiklar som ger en större förståelse för ursprungsartikeln. De har märkt att detta kraftigt minskar benägenheten att sprida den fejkade artikeln, och gör att användarna börjar tänka efter och kritiskt granska vad de läser.
En stor fördel är dessutom att det snabbar på processen, eftersom endast en faktagranskare krävs istället för två. Facebook lägger dessutom till en markering så det går att spåra vilken faktagranskare som använts för vilken artikel. På så sätt skapas en spårbarhet även för användarna.
Utöver denna förändring kommer de även starta ett internt forskningsprojekt för att förstå hur människor bestämmer sig för om de ska lita på innehållet i en artikel eller inte. Initialt handlar det om hur en nyhetssajts trovärdighet bedöms, men det kan komma att utvecklas över tid. Detta projekt kommer inte direkt att påverka nyhetsflödet, men gör det möjligt för Facebook att bättre bekämpa spridningen av fejkade nyheter.
Facebook noterar dessutom att de flesta fejkade nyheter skapas av ekonomiska skäl, för att driva trafik till exempelvis annonstyngda sajter. Genom att stoppa spridningen av fejknyheter tidigt kan Facebook bidra till att strypa inkomstflödet med upp till 80%, något som de hoppas ska avskräcka spammare och trollfabriker från att fortsätta skapa och publicera artiklar. En användare som upprepade gånger publicerar fejkade nyheter kommer att få sina anonseringsrättigheter tillbakadragna, och deras inlägg kommer att få minskad spridning skriver Facebook i ett annat blogginlägg. Det gäller alltså inte privatpersoner utan företagskonton.
Att bekämpa fejknyheter står mycket högt på Facebooks lista, och det är glädjande att se att de inte nöjer sig med första, bästa lösning utan aktivt arbetar för att hitta bättre sätt att minska spridningen av dessa artiklar.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ipsos köper Data Liberation för automatisk rapportering