Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

När retargeting helt tappar kontroll och svärmar över sidan

Här är två exempel som visar när retargeting går helt fel och förstör användarupplevelsen. Vi har funderat och kan inte komma på varför man väljer att göra på det här sättet. Kanske du kan hjälpa oss.

När jag satt och kollade på hotell i Lissabon och några timmar senare surfade in på Resumé dök nedan vy upp. Fyra annonser för hotellet Melia i Lissabon, bredvid varandra. Jag refreshade sidan för att se om något var galet, men nej, alla retargeting-annonser dök upp igen.

Skärmdump tagen kl 18:29 den 2017-11-30.

När Mikael några dagar senare går in på sidan möts han av nedan:

Skärmdump tagen kl 13:10 den 2017-12-03

Det här måste vara det bästa exemplet som visar hur man inte ska göra med sina retargeting-annonser eller displayannonser över huvudtaget.

Det är så förvånande att Bonnier använder sig utav denna strategi – att svärma över sidan med retargeting.  De har ju till och med själva skrivit om en studie som visar hur dåligt det är med retargeting.

Vi har försökt nå tidningen utan resultat för att få ett svar på varför man gör på detta sätt.

Eller vad tror du att deras tanke är? Lämna din kommentar nedan. Tillsammans kanske vi kan lösa denna gåta.

Läs också: Äntligen! Så här slipper du alla retargeting-annonser

Annika Basun

Skribent

Dagensanalys.se

4 Kommentarer

Har varit med om samma sak på just resume.se, flera gånger.

Svara

Ja, det är exempel på media som inte har kontroll över hur de presenterar produkten och att annonseringen är alldeles för lågt prissatt eftersom annonsören har ingen ekonomisk anledning att betala för 4 identiska annonser på samma sida.
Mediet bryr sig inte, annonsören bryr sig inte…
en ganska tråkig affär, helt enkelt.

/Patrik

Svara

Det är annonser från Criteo, som själva menar att problematiken med dubbel/trippel/kvadrupel-exponeringar finns hos publicisten. Och publicisten skyller förmodligen på Criteo.. annonsören har ingen påverkan, förutom att då överväga att avsluta samarbetet med Criteo.

Svara

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>