Keymetrics

Det blir dyrare att annonsera på Youtube nästa år

Trots alla skandaler med ”Brand Safety” där annonser har visats på olämpliga platser höjer nu YouTube priserna till 2018.
Till nästa år skall YouTube höja priset för annonser med upp till 20 procent. Det är premieinventariet som annonsörer kan köpa för en fast CPM eller CPD (kostnad per dag) som drabbas av prishöjningarna inte dem som man köper på budgivning i realtid.
De annonsformat som omfattas är skippable och icke-skippable pre-roll-videoannonser. YouTube har inte kommenterat kommande prishöjningar.
YouTube har dock fortfarande problem med att annonser kan visas tillsammans med olämpligt innehåll. YouTube har vidtagit åtgärder för att skapa säkrare miljö för varumärken, bland annat att eliminera annonser från kanaler med färre än 10 tusen visningar. De utökar även den manuella granskningen av alla de miljontals videor som publiceras dagligen för att algoritmerna bättre skall kunna kunna fånga upp olämpligt innehåll.
YouTube har dock en bit kvar innan de kan leverera en säker annonsmiljö vilket visades förra månaden när Times of London rapporterade att annonser från stora varumärken som Adidas, Amazon och eBay visades med videor visades för barn med grova sexuella kommentarer I oktober tog YouTube bort RT.com från listan över kanaler som ingår i företagets Google Preferred Advertising-program för sina mest populära kanaler.
Men efterfrågan från annonsörer på YouTubes premieinventarier visar dock inget tecken på avmattning, eftersom de kan erbjuda den riktade annonseringen som stora annonsörer är ute efter, som ett sätt att öka sin TV-annonsering. Med ökat tittande (OTT) är YouTube ett hett alternativ till traditionella TV-medier.
Efterfrågan hos YouTube är fortfarande är mycket stark och annonsörer är beredda att satsa på YouTube trots de problem som de har haft med att annonser har visats tillsammans med olämpligt innehåll.
Annonsörer är villiga att betala mer för säkra annonsmiljöer, frågan är om Youtube lyckas leverera just detta. Framtiden får utvisa hur YouTube lyckas städa upp sina algoritmer.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
DSP, SSP, DMP vad är det egentligen?