Keymetrics

Därför spenderar spelbolagen miljarder på marknadsföring

Marknaden för casinospel och betting på nätet har fullkomligt exploderat under det senaste decenniet, vilket lett till att ett flertal spelbolag rusat fram på Stockholmsbörsen. Med stora rörelsevinster har bolagen möjlighet att årligen spendera miljarder kronor på marknadsföring, både via traditionella och digitala kanaler.

Det är viktigt för bolagen att behålla, eller öka, sina marknadsandelar. Om en aktör börjar göra mycket reklam, hänger de andra ofta på, säger Per Binde, spelforskare vid Göteborgs universitet, till GöteborgsPosten.

Från en till fyra miljarder på tio år

En uppenbar anledning till att spelreklamen ökat kraftigt under de senaste åren är eftersom den fungerar. Större reklaminsatser leder generellt till mer spelande och ytterligare tillväxt.

År 2007 spenderade spelbolagen omkring en miljard kronor på reklam i svenska medier. I dag är den siffran uppe i fyra miljarder. I en undersökning gjord av Sifo på uppdrag av Dagens Media framgick det att flera spelbolag fanns representerade som de största annonsköparna i ett flertal mediekanaler under 2016.

För tv-reklam så hamnade det svenska spelbolaget Unibet (numera Kindred Group) på fjärdeplats med reklaminvesteringar på 270 miljarder kronor under 2016 – mer än företag som Telia, Ikea och Viasat. På listan för annonsköp i lokal-tv hamnade casinosajten Casino Heroes på femte plats med reklamutgifter på strax över 57 miljoner kronor.

Vad gäller marknadsföring i strömmad tv är det tveklöst spelbranschen som dominerar. Tre av fyra av de största annonsköparna inom kategorin är spelbolag. Dessa spenderade totalt 27 miljoner kronor på reklam i streamad tv under 2016.

Konkurrensutsatt marknad i ständig förändring

En ytterligare anledning till spelbolagens storsatsningar på marknadsföring är den hårda konkurrens som råder. Enligt sajten CasinoFeber.se, som jämför och recenserar nätcasinon, lanserades hela 18 nya casinosajter bara under januari månad i år.

En effekt av den hårda konkurrensen är att även den tekniska utvecklingen gått snabbt framåt – spelbolagen utvecklar ständigt sina produkter för att locka spelare. Ett exempel är det nya nätcasinot Ninja Casino, som erbjuder sina kunder att spela utan registrering – ett alternativ som inte funnits tidigare. Istället för att skapa ett konto identifierar sig spelarna med Mobilt BankID och får pengarna utbetalda direkt via betaltjänsten Trustly (mer info om Ninja på CasinoFeber).

Kampen om spelarna har dessutom bidragit till att det blivit betydligt viktigare för spelbolagen att anses som trovärdiga och pålitliga, något man till stor del gjort genom att associera sig med kända skådespelare, artister, idrottare och tv-personligheter. Patrick Ekwall, Måns Zelmerlöw, Sarah Sjöström, Mikael Persbrandt och Frank Andersson är bara några av de svenska profiler som blivit ansikten utåt för spelbolag under de senaste åren.


Frank Andersson och Jon Olsson i reklamfilm för LeoVegas

Omreglering kan leda till minskad reklam

Att de utländska spelbolagen – ofta baserade på Malta – under de senaste åren tagit marknadsandelar från främst Svenska Spel har skapat stora problem för det svenska spelmonopolet. Regeringens utredare Håkan Hallstedt presenterade i mars månad ett förslag om en ny och omreglerad spelmarknad. Omregleringen, som skulle innebära att Svenska Spel säljs och privata spelbolag kan ansöka om spellicens, tros komma att träda i kraft tidigast i början av 2019.

Många experter tror nu att förändringarna i ett första skede kommer att leda till ytterligare ökad konkurrens med många uppköp. En av dem är Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för BOS, Branschorganisationen för onlinespel.

Vi tror, liksom många andra, på en konsolidering av branschen efter omregleringen. Genom uppköp kommer vi då se färre, men större spelbolag, på marknaden, berättade Hoffstedt för GöteborgsPosten i augusti.

Hoffstedt menade även att spelreklamen i ett första skede troligtvis kommer att öka, för att sedan minska när marknaden stabiliserats.

Det pågår en kamp om marknadsandelar, där de enskilda bolagen hoppas de kan locka över kunder från konkurrenterna. Då är det inte så konstigt att man väljer att lägga stora summor på marknadsföring. När marknaden konsoliderats behövs sannolikt inte samma marknadsföringsinsatser. Bolagen som får licens föreslås också betala skatt på 18 procent av spelöverskottet – det gör sannolikt också att marknadsföringsbudgeten minskar.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
3 tips för att starta en webbshop