Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Daniel, dina branschönskningar till tomten är helt bortkastade

En av Resumes bloggare, Daniel Collin, har lämnat sina branschönskningar till tomten. Helt vettiga tankar men problemet är att tomten hellre vill ta det chill och dricka sin bira.

Tweet, tweet och tweet … oj, vad jag tycker till om händelser i branschen utan någon effekt. Det är ju lustigt att vi är så många som tycker till om reklam, annonsörernas ansvar och branschens roll, men så få som faktiskt lyssnar. Till och med Resumé som är värd för Daniel Collins tankar spyr ut retargeting-annonser som om de firade julafton varje dag. ”Ska farbror inte ha lite mer retargeting till snapsen?”.

Reklamblockerarna fortsätter att blockera och ändå öser vi på mer reklam. Användarna ogillar (hatar) reklam som sticker i ögonen och ändå visar vi irrelevanta annonser. Branschen skryter om AI, maskininlärning och Big Data men visar annonser om bröstförstoringar mitt under #metoo. Det är egentligen helt otroligt hur vi kollektivt kan ha noll koll trots att vi alla samtidigt är användare och konsumenter. Jag lovar att det sitter just nu en massa personer hos medier som själva kör reklamblockerare på sina egna sajter.

Jag tror det hela handlar om snabba cash och enkla arbetsuppgifter. Det är ju ingen som vill jobba för sina pengar längre. Vi följer alla andra, så som fåren gör i hagen, och vågar inte tänka nytt. Om du någonsin åkt längs våra svenska motorvägar så ser du att varje stad kantas av köpcentrum som består utav en Biltema, Claes Ohlson, Intersport och ICA Maxi. Så är det även i annonsörens värld där vi snackar om kreativa lösningar och gör utspel om både det ena och andra men i slutändan vågar vi inte göra något nytt utan lägger vår pengar på samma som alltid. Varför? Jo, för ingen vågar sticka ut hakan och faktiskt göra jobbet.

80 procent av alla som sitter på ett kontor önskar att de var någon annanstans. Vi sitter av tiden för att gå hem och göra det vi egentligen vill syssla med – spela dataspel, titta på Netflix eller planera nästa resa. Vi har det alldeles för bra och då är det enklare att helt blunda för sanningen än att väcka karhua som sover, för då måste vi ju faktiskt ta tag i jobbet.

Daniel Collin och alla andra tyckare (som jag) tweetar i tomma aulor för det är ingen där ute som orkar lyssna, inte ens tomten. För vem tänker på jobbet när man bara vill hem och titta på Stranger Things 2.

Timo Koskinen

Dagensanalys

Mina artiklar baseras på min egna åsikter och reflekterar inte alltid Dagensanalys.se. Jag svarar för mina egna åsikter i mina artiklar.

Jag gillar media, analys och att tycka om det som är rätt och fel. Det är viktigt att man vill tycka om saker, tycker jag. Maila gärna mig om du vill bolla tankar och idéer.

Jag har jobbat länge inom media som både köpare och säljare. Jag tycker annonser är bra och att adblockers är dåliga. Internet är framtiden och allt analogt kan packa ihop och lägga ned.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>