Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

2017 var året då digital annonsering passerade investeringar i TV-reklam

Vi har väntat på paradigmskiftet ett tag – nu har de digitala annonsinvesteringarna passerat TV-reklamen.

2017 blev året då skiftet ägde rum – Annonsörer spenderade mer på digital reklam än traditionell TV-reklam.

Låt oss beskriva det lite noggrannare. De digitala annonsinvesteringarna uppgick till 209 miljarder dollar över hela världen – 41 procent av marknaden – under 2017. Medan TV-reklamen omsatte 178 miljarder dollar – 35 procent av marknaden – 2017. Siffrorna är framtagna Magna, forskningsenheten för medieköp, IPG Mediabrands.

Det beror inte på investeringarna i TV-annonser minskar – Investeringar i TV-annonsering är fortfarande på samma nivå eller växer fortfarande långsamt. De flesta stora TV-annonsörer har inte flyttat så mycket av sin budget till digital annonsering, även om både Facebook och Google arbetar hårt för ta del av TV-pengarna.

Men du kan förvänta dig att de digitala medieinvesteringarna fortsätter att växa i samma takt. Nästa år räknar Magna på att digitala annonsutgifter ökar med 13 procent till 237 miljarder dollar. De räknar med att TV-annonseringen kommer att öka 2,5 procent till 183 miljarder dollar

Framförallt är det ett par stora TV-händelser som kommer nästa år – vi har OS och USA-halvtidsval, båda brukar omsätta stora TV-pengar.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>