Twitter testar nytt sätt att mäta social räckvidd för tweets

Undrar du ibland hur många som faktiskt medvetet interagerar med det du skriver på sociala medier? Att lämna en ”tumme upp” kan göras ganska enkelt, men att skriva eller dela ett inlägg tyder på en högre grad av interaktion. Precis det visar Twitter upp för enskilda tweets i ett nytt experiment.
Det hela handlar om att få en uppskattning av hur många som ”pratar om” det du skriver på Twitter. Resultatet av antalet retweets och replies har slagits ihop och visas inbäddat i den aktuella tweeten. Enligt Dan Jackson, talesperson på Twitter, är detta bara ett litet experiment, men det är en del av Twitters arbete att utforska nya sätt att ge en social kontext till tweets.
Det är med andra ord huvudsakligen inte riktat till de som strategiskt arbetar med Twitter i marknadsföring, utan snarare för de som är nya för plattformen eller för marknadsförare som inte är så vana vid att arbeta med Twitter. Inbäddningen i tweets gör dessutom att fler kan ”råka” stöta på mätningen, och på så sätt skapa uppmärksamhet kring spridning och aktivitet på Twitter.
För de som är vana vid att arbeta med Twitter är det dock inget nytt, och sannolikt inget som ger något större mervärde. All önskvärd data, och mer ändå, går ju att få på ”baksidan” redan. Däremot erbjuder den nya mätningen ett nytt sätt att tänka kring hur människor interagerar med tweets, eftersom det som sagt mäter den medvetna handlingen involverad i att skriva en kommentar eller dela ett inlägg vidare. Det kan därför vara ett snabbt sätt att få koll på dina tweets ”at a glance”, för att sedan i ett nästa läge ta fram mer ingående information om de tweets som sticker ut.
Ännu är det dock bara på experimentstadiet, och det är oklart om det kommer att rullas ut på bred front. Det hela handlar om hur det tas emot, men av vad som går att tolka ut hittills kan det visa sig vara ett lovande sätt att stimulera till eftertanke kring tweets. Om inte annat kan det hjälpa företag och individer att få bättre koll på vad som skapar hög grad av social interaktion.
Screenshot från TechCrunch