Keymetrics

Svenska mediehus tycks vara helt desperata

Alla svenska mediehus tycks vilja bli e-handlare, vad hände med deras kärnaffär att producera bra nyheter?
Mikael på Dagensanalys.se skrev nyss att Egmont köpte upp resterande aktier i e-handelsbolaget Bagaren och Kocken, kul för dem. De är inte ensamma om detta, många av Sveriges publicister vill idag bli e-handlare.
Jag börjar undra om publicisterna helt gett upp sin affär att skriva bra nyheter, få läsarna att betala för deras arbete och få betalt för relevanta annonser. Det är bara spelbolag och retargeting som förföljer mig när jag kopplar bort min annonsblockerare. Jag undrar hur man kan vara så dålig på att använda data för att skapa en relevant annonsupplevelse. Det hela förvånar mig.  Utöver detta tycks nyhetsflödet bli allt mer generiskt med samma TT-artiklar i alla tidningar. Vad hände med journalistens roll att gräva fram vassa nyheter och reportage?
Läs också: Så här slipper du alla retargeting-annonser
Ett exempel är DN.se som lägger allt bakom sin betalvägg och skryter om att de har fler prenumeranter än någonsin förr med den digitala prenumeration, trots att de inte tjänar några större pengar. Samtidigt som tidningen blir allt tunnare och mer innehållslös höjer de prenumerationspriset. Hur många kommer att betala för denna tidning 2020?
Jag skulle vilja ha en lika bra tidning, eller en ännu bättre, utan dessa markanta prishöjningar. Jag har tyvärr gett upp min prenumeration efter senaste prishöjningar, det kändes inte rimligt längre.
Jag undrar om de kommer att vara lika dåliga på e-handel, för då blir jag riktigt mörkrädd. Eller kan det det vara så att de vill ha in digital kompetens genom att köpa e-handelsbolag. Frågan är bara om de kan ta tillvara kompetensen eller skall de in i samma träsk med sin e-handel och banta produkterna samtidigt som de höjer priset?
Ska bli spännande att följa denna resa!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Varumärket glöms bort i dagens content-baserade kommunikation