Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Spaning: Fem framtida marknader för virtuell verklighet

Virtual reality har onekligen varit på frammarsch under de senaste åren. Dagensanalys.se har tidigare rapporterar om att VR-marknaden förväntas omsätta 700 miljarder kronor år 2020, samtidigt som den globala försäljningen av VR-headset förväntas uppgå till närmare 100 miljoner enheter årligen år 2021. I dagsläget är det framförallt spel som utgör den största delen av VR-marknaden, men tekniken öppnar upp för oändliga möjligheter inom mängder olika branscher. Vi har listat fem marknader där virtual reality och augmented reality kan få stor genomslagskraft i framtiden.

Resebranschen

Att upptäcka världen från ditt vardagsrum kan bokstavligt talat bli verklighet inom en inte alltför avlägsen framtid. Med virtuell verklighet finns möjligheten att ta del av upplevelser och besöka platser som du fysiskt inte har möjlighet till. Med appen Google Street View, som finns tillgänglig för både iOS och Android, kan du redan placera dig själv på adresser på andra sidan jorden utan att ens behöva lämna sängen. Eller varför inte åka på en segelbåtstur vid Kroatiens kust eller befinna dig på en musikfestival med appen YouVisit?

I framtiden är det heller inte alls osannolikt att många resebolag kommer att erbjuda sina kunder att besöka hotell och semesterorter i virtuell verklighet innan resan bokas.

Utbildning

Möjligheterna för virtual reality inom utbildning är nästintill oändliga. Redan idag finns ett flertal appar som engagerar elever i lärandet, några exempel är:

Titans of Space
En interaktiv app där eleverna kan lära sig om solsystemet. Istället för att bara läsa om olika planeter får eleverna följa med på en rymdresa och uppleva ett äventyr i VR-miljö.

Discovery VR
Discovery Channels app, som låter användaren uppleva olika städer i virtuell verklighet, är perfekt för geografi-lektionen.

Anatomyou
Denna app har främst marknadsförts mot läkarstudenter, men kan användas av vem som helst som vill lära sig mer om kroppens anatomi. Anatomyou guidar eleven genom människokroppen och olika system som näsa/hals och urinvägarna.

Sjukvården

I Sverige har vi under de senaste åren fått se ett flertal innovativa digitala lösningar som effektiviserar sjukvården. Apparna Kry och Min Doktor, som tillåter läkarbesök i mobilen genom inloggning med BankID, är två tydliga exempel på hur framtidens sjukvård kan komma att se ut. Vad gäller virtual reality så har redan stora framsteg gjorts inom läkarvården. En av de största milstolparna ägde rum i april 2016 när en läkare på Royal London Hospital utförde världens första canceroperation med VR-teknik.

Samtidigt finns ett flertal startups som fokuserar på att göra läkarbesök positivare för patienterna. Ett exempel är det holländska företaget VisitU, vars produkt gör det möjligt för barn som är inlagda på sjukhus att ha livekontakt med kompisar och familj genom ett VR-headset.

Online Casino och sportsbetting

Spelbranschen har alltid karaktäriserats av innovation och framåtanda. Bara under det senaste året har ett flertal nyheter poppat upp på den svenska marknaden, däribland nätcasinona ScandiBet och NordiCasino med nordiska teman, samt jämförelsesajten Sunt Spel som recenserar olika aktörer på marknaden och hjälper spelare som hamnat i tvist med ett casino.

Trots att VR fortfarande inte fått det där riktiga genomslaget inom spelbranschen så ser framtiden onekligen ljus ut. Den hetaste nyheten är att den svenska spelutvecklaren NetEnt lanserar Gonzo’s Quest – en av företagets populäraste spelautomater någonsin – i ett virtual reality-format. Dessutom finns sedan ett par år tillbaka nätcasinot Slots Million som erbjuder ett 40-tal VR-spel med Oculus Rift. Hos Slots Million kan spelarna själva vandra runt i en casinomiljö och slå sig ned vid olika spelautomater och bordsspel.

Även inom sportsbetting finns stora möjligheter för VR att slå igenom. Det brittiska spelföretaget William Hill inledde förra året ett samarbete med produktionsbolaget Unit 9, som specialiserar sig inom virtual reality. Ett VR-spel för hästkapplöpning har redan lanserats och flera experter spår att det i framtiden kommer vara möjligt att följa sportevent via VR-headset hemifrån TV-soffan samtidigt som liveodds poppar upp i realtid.

Marknadsföring

Som Dagens Analys tidigare skrivit om kan VR komma att bli ett utmärkt verktyg för marknadsföring. Fastighetsbranschen var en av pionjärerna genom att ta fram lägenhets- och husvisningar i VR-miljö.

Även bilbranschen har sett fördelarna med tekniken. När Volkswagen lanserade sin nya Areton-modell i Sverige fanns det inga fysiska bilar tillgängliga hos återförsäljarna. Istället erbjöd man kunderna att se bilen genom ett VR-headset med möjlighet att byta färg, klädsel, fälgar m.m.

Även Volvo har använt sig av VR-teknik i marknadsföring. Genom appen Volvo Reality kan användare testköra Volvo XC90 i VR-format via mobiltelefonen.

Enligt Johan Hägerström, chefredaktör för VR Sverige, erbjuder virtual reality goda möjligheter för framtidens marknadsföring.

  • Med virtuell verklighet kan man skapa starkare känslor i marknadsföringskampanjer, och det är något vi definitivt kommer att få ser mer av, säger Hägerström i en intervju med tidningen Civilekonomen.

På Dagensanalys.se publicerar vi artiklar från gästskribenter. Om du vill få en artikel publicerad här är du välkommen att kontakta oss.

Dagensanalys.se når ut till över 11.000 unika besökare varje vecka som vill få insikter i händelser som påverkar vardagen.

1 kommentar

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>