Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

SJ Labs vill göra det enklare för resenärer att ta sig ”sista milen” med ny app

SJ har det senaste året arbetat hårt för att ligga i framkant med att utnyttja ny teknik och digitala lösningar. Nu har det tagit fram en ny app som ska göra det enklare för tågresenärer att ta sig från stationen till sin slutdestination.

I våras genomförde SJ världens första tågresa betalt med chipimplantat, något som vi på Dagens Analys givetvis var med på. Det var ett steg i arbetet med att få en ökat digital och teknisk närvaro i SJs verksamhet. Sedan dess har SJ Labs, SJs utvecklingsavdelning, jobbat vidare på att skapa lösningar som underlättar för resenärerna.

Läs även: Världens första tågresa betald med chipimplantat

Nu släpper de bland annat en ny app som kallas ”Anslutningsguiden”. Genom appen vill de hjälpa resenärer att slippa stressen när de kommer till en ny stad och måste fundera ut hur lokaltrafiken fungerar, varifrån bussar går, hur de köper biljetter och hur mycket tid de har i bytet.

Genom appen kan en resenär få information om hur stationen ser ut och ligger i förhållande till bussar och annan lokaltrafik. Dessutom finns uppdaterad information om tågets ankomsttid och vilken anslutning som är lämpligast i förhållande till tiden det tar att byta från SJ till lokaltrafiken. För att se till att det hela blir extra enkelt går det dessutom att köpa biljetten till lokaltrafiken direkt i appen, något som ingen aktör tidigare lyckats med. Att ha en app som gör det möjligt att köpa biljetter i hela Sveriges lokaltrafiknät är i sig en prestation som förtjänar en applåd.

Appen kombinerar med andra ord massor av funktioner från olika appar i en, såväl Google Maps som Resrobot och ett otal olika lokaltrafiksappar får nu plats under samma paraply, allt för att göra resenärens ”sista mil” lika enkel och smidig som resan med SJ är. Appen finns såväl i Google Play som AppStore att ladda ner redan idag.

SJ Labs jobbar även på flera andra projekt, och lanserar löpande olika betaversioner av olika funktioner som resenärer som är lite intresserade kan testa och ge feedback kring. Är du nyfiken på SJs olika utvecklingsprojekt kan du själv gå in på SJ Labs och se vilka appar och funktioner som du är sugen på att testa.

Från att ha varit ett ganska stelt och starkt kritiserat bolag har SJ nu på allvar börjat leda vägen in i en digital framtid för transporter. Frågan är hur mycket längre det är innan tågen blir helt digitaliserade, utan vare sig förare eller konduktör.

Skribent - personal och organisationsexpert

Dagensanalys

Mattias är psykolog som brinner för emotionell intelligens och personlig utveckling. Han arbetar till vardags med utveckling av ledare och medarbetare samt att se till att organisationer har rätt person på rätt plats.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>