Keymetrics

Äntligen! Så här slipper du alla retargeting-annonser

Vi alla hatar retargeting-annonser, men ändå fortsätter publicister och andra att använda dem. Men det finns lösningar och den här gången är det Apples webbläsare Safari som kommer till undsättning.

Senaste versionen av webbläsaren Safari från Apple har nämligen byggt in, med hjälp av artificiell intelligens, en process som gör att annonserna inte följer efter dig på nätet.

Läs också: Svenska mediehus tycks vara helt desperata

Du helt enkelt går in i inställningarna och klickar i ”Förhindra spårning mellan webbplatser”. När du ändå är där kan du kryssa i ”Begär att webbplatser inte spårar mig”.

Du kan även passa på att klicka i menyraden där det står Tillägg. Där kan du installera ett tillägg som heter Adblock Plus. Då slipper du se alla annonser över huvudtaget. Men kom ihåg att publicister och andra sajter lever på sina annonser, så här har du en moralfråga att ta ställning till.

Vill du hjälpa dem att spy ut värdelösa annonser eller vill du tvinga fram en förändring? Tufft val måste jag säga.

Här är några möjliga scenarier som kan hända när du installerar Adblock Plus:

  • De fattar poängen och börjar istället visa dig relevanta annonser. Det finns system för detta så tro dem inte om de säger något annat. Relevanta annonser kan ju ändå vara intressant att se.
  • De blir sura och börjar låsa in sitt innehåll och fortsätter ändå att visa skräpannonser. Som DN.se och SVD.se gör idag.
  • De lämnar sin annonsaffär och låser in hela sajten bakom en betalvägg, men när du är där bakom så slipper du se några annonser över huvudtaget. Det vore ju härligt!
  • Inget av ovan händer utan de fortsätter att visa skräpannonser, som besökarna i allt större utsträckning blockerar. De som blir lurade är annonsörerna, men de verkar ändå ju inte fatta bättre så i slutändan rullar allt på som vanligt. Fantastiskt hur man lyckas ignorera faktum att över 30 procent redan blockerar alla annonser, snacka om att vara trötta.

Nu ska jag gå och baka lussebullar för att fira, kanske lite glögg också. Tack Apple för att ni vill värna om användaren!

Läs också: Under #metoo så visar kvällspressen annonser om bröstförstoring

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Dagens Media marknadsför Breakits betalvägg bakom sin egna