Keymetrics

Retargeting funkar det? 4 av 5 får samma annons 10 ggr efter sitt köp, 1 av 3 funderar på Adblock

När man pratar om retargeting har alla som har varit ute på nätet en åsikt, man är otroligt irriterad på att bli förföljd av samma saker som man har köpt flera veckor efter köp – helt allvarligt, ingen köper en dyr kapitalvara igen när man redan har köpt den.

Men marknadsförare insisterar och säger att retargeting konverterar otroligt bra – jag instämmer det är otroligt effektivt när det är rätt utfört, men vansinnigt irriterade när man försöker sälja saker som man redan har köpt.

Vad är då problemet? Problemet och lösningen är data!

Problemet. De som försöker sälja exakt samma sak som man redan har köpt bara för att man inte har koll på sin DMP – eller vet inte ens vad en DMP är och har troligtvis inte någon heller. I dagens samhälle där allt bygger på data, det är just det retageting gör – de ser vad du har gjort på nätet för att sedan exponera samma sak för dig igen. Men när man har all denna data kan man även koppla ihop om man har köpt eller inte (förutsatt att användarna inte hela tiden rensar kakor, vilket en mycket liten andel gör), då kan man exponera produkter och tjänster till dem som inte har köpt och man kan exponera närliggande produkter till dem som har köpt.

Tyvärr är det väldigt få som kopplar ihop all data i hela kedjan och vi blir olyckligtvis förföljda på nätet av varor som vi redan har köpt. Konsekvensen av detta är att man blir irriterad på annonserna och kanske installerar en annonsblockerare då man känner sig förföljd.

Lösningen. Företag, mediebyråer och annonsbärande platser måste koppla ihop data och agera på den i realtid – data är dina kunder som pratar med dig i realtid, svara på deras önskemål och behov. Genom att koppla ihop all data i hela värdekedjan kan man se om användarna har köpt eller inte och då slipper man irritera användarna och kasta annonspengar i sjön – man kommer inte köpa en cykel, tvättmaskin, resa mm om man redan har köpt en.

Tänk istället merförsäljning, de som har köpt en cykel behöver kanske skärmar, lyse, hjälm, skor. De som har köpt en tvättmaskin behöver kanske en torktumlare, tvättställ, torkskåp. De som har köpt en resa behöver kanske transport, tips på restauranger och andra upplevelser på plats.

Bortkastade annonsinvesteringar

Man beräknar att hela 56 miljoner kronor kastas i sjön genom retargeting när man köper annonser på nätet för produkter som besökarna på nätet redan har köpt, dessutom skapar man en onödig irritation om man får ett bättre erbjudande efter sitt köp (eller en rabattkod på 10-15 procent som man gärna ville ha före sitt köp och inte när man precis har handlat).

Alla måste ta ett gemensamt ansvar i detta. Företagen och mediebyråerna som köper annonser måste börja agera på data för att göra bättre riktade annonser, publicister måste ha bättre koll på sitt annonsutrymme så att man inte exponeras för samma annons tre gånger på samma webbfönster.

Vill du läsa hela rapporten, den finns här

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hur skapar man fler arbetsgivare än fler arbetssökande i Afrika?