Keymetrics

Adobe Analytics anpassar sig till dina målgrupper i realtid

Genom mer kontextbaserad data i Adobe Analytics kan nu företag få en ännu större insikt i hur deras kunder reagerar på riktad marknadsföring i tex. kundappar. Samtidigt blir det möjligt att löpande identifiera och justera målgrupper som svarar bäst på viss typ av innehåll.
I dag börjar kundresan oftast inte vid ingången till mat- eller klädbutiken utan på nätet. Därför lanserar nu Adobe nya verktyg för dataanalyser i Adobe Analytics och Adobes data management platform (DMP), Adobe Audience Manager, för företag som redan på ett tidigt stadie vill rikta skräddarsytt innehåll till målgrupperna.
Med nya Adobe Analytics kan företag på ett helt nytt sätt se hur deras kunder reagerar på marknadserbjudanden i olika butiker. Exempelvis kan en butikskedja med hjälp av data se till så att fler kunder utnyttjar ett specifikt erbjudande genom att rikta sina annonser till de geografiska områden där det sedan tidigare visat sig finnas flest köpare.

̶  Allt fler företag försöker nå fram till kunderna med sina budskap. Därför blir rätt timing och innehåll extra viktigt för företagen som vill nå målgruppen, säger Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Experience Cloud. 

Fokus på (mikro)kundresor
Ett av de nya verktygen i Adobe Analytics är möjligheten att analysera konsumenternas kundresor i olika kanaler. Företag kan analysera data över tid och lägga till nya parametrar till befintlig data, vilket ger dem en bättre förståelse för hur och när kunder använder deras appar.
Identifiera och justera målgrupper löpande
En ytterligare ny funktion gör det möjligt att löpande kunna anpassa målgruppen efter sina erbjudanden. För första gången kan företag via Adobe Analytics automatiskt få specifika målgrupper identifierade till en viss kampanj eller produkt. Via kampanjverktyget Adobe Campaign som administrerar kampanjer på olika plattformar kan företag rikta innehåll till den identifierade målgruppen.  Genom analyser från Adobe Analytics kan målgruppen därefter specifieras ytterligare.
 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Stora förändringar i hur svenskarna shoppat på nätet