Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Nordiska marknadschefer är Europamästare på AI

Fyra av tio nordiska marknadschefer använder aktivt Artificiell intelligens (AI) för att förbättra kundupplevelsen. Den moderna konsumenten kräver personliga, effektiva och transparenta kundupplevelser.

Samtidigt finns det varumärken som fortfarande ser på smarta telefoner som andrahandsmedia. Det visar en ny rapport som Goldsmith-universitetet har gjort på uppdrag av Adobe.

Goldsmith har studerat konsumenter och marknadschefer i fem europeiska regioner för att kartlägga företagens användning av AI. Från rapporten framkommer det att Norden ligger i framkant på området tillsammans med Benelux.

 ”Rapporten bekräftar bilden av att Norden är en relativt digitaliserad region. Samtliga marknadschefer som medverkat i undersökningen har AI på radarn och vi ser också att en rad stora nordiska företag redan använder sig av till exempel Adobes Sensei-lösning för att förbättra digitala kampanjer”, säger Franck Attia, Nordenchef för Adobe Experience Cloud.

Företagen gör fortfarande skillnad på webb och mobilt

Runt 71 procent av marknadscheferna anser att deras webbshop är enkel och tillgänglig men endast 59 procent av dem har sina tjänster tillgängliga på mobila enheter.

 ̶  Tio år efter att Iphone lanserats är det förvånande att det fortfarande finns varumärken som skiljer på webben och mobila enheter. I en tid där kundlojalitet inte enbart är kopplat till värderingar utan också till själva köpprocessen, är det riskabelt för varumärken där kunderna tvingas byta plattform för att kunna genomföra ett köp”, säger Franck Attia,.

Konsumenterna vill ha transperens och skräddarsytt innehåll

Sex av tio konsumenter svarar att de är lojala mot varumärken som erbjuder personliga tjänster för dem. Samtidigt visar studien att en ännu större andel av konsumenterna (76 procent) vill se en transparens från varumärken om hur de använder deras kunddata. Konsumenter får allt högre krav på hur företagen använder deras data.

Läs hela rapporten här

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>