Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

När du skriver på ett naturligt och personligt sätt lyfter du varumärket

Stel, rolig, officiell, säljig är olika språkstilar när man gör annonser som ska visas på sociala medier. Men det som fungerar bäst är att vara personlig.

Kantar Millward Brown har studerat vilka annonser som fungerar bäst på sociala medier. Resultaten säger att det som går bäst fram är att skriva på ett naturligt sätt och vara personlig.

Vilket egentligen inte borde komma som en överraskning med tanke på framgången med influencers. När influencers skriver på bloggar eller i andra sociala medier som Instagram så är det både stavfel, grammatiska fel samt mycket personligt. Det är här vi ska studera copy för det går ju uppenbarligen hem hos målgruppen.

Studien omfattar både Facebook och Instagram de senaste två åren. Man har analyserat över 235 kampanjer från 100 olika varumärken för att komma fram till insikten. När du använder ett naturligt språk och är personlig med varumärket så ökar både varumärkeskännedom och produktkännedom.

Det fanns däremot ingen korrelation mellan framgångsrika annonser på sociala medier med format, det kreativa och branschkategori.

Här kan du läsa mer.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>