Keymetrics

Ipsos testar möjligheterna med VR inom research

Ipsos Mori håller på och testar möjligheterna med virtuell verklighet (VR) inom research. Kan VR ersätta teaterbesök, biovisningar och mer?
Tillsammans med VR-specialisterna Gorilla in the Room testar undersökningsföretaget Ipsos Mori möjligheterna med VR i research. Ett spännande område som har enorm potential.
Målet med studien var att se om man kan trigga och mäta emotionella reaktioner genom att använda VR istället för exempelvis teater eller bio.
Varje respondent fick ett pulsband för att mäta deras emotionella nivåer. En mobilundersökning användes i slutet av visningen för att få fler insikter i respondenternas upplevelser.
Respondenterna fick se ett tre timmar långt uppträdande av Titus Andronicus i VR. Inga deltagare fick åksjuka (som är ganska vanligt när man spelar spel) eller andra sidoeffekter trots att de satt så länge i VR. Faktiskt sa 63 procent att gärna kan tänka sig att se på teater i VR fler gånger.
VR fick dem även att känna närvaro i teatern något som testgruppen som fick se teatern på bio inte upplevde i lika stor grad (91 procent mot 63 procent).
Ipsos Mori säger att VR har potential att kunna vara en del av deras vanliga research.
“Being able to use VR to recreate situations and scenarios has the potential to transform the way we undertake research. For example, in the testing of new environments (eg travel hubs and retail spaces), the evaluation of out of home ads/comms, the evaluation of pricing, promotions, POS, concepts, and new/revised packaging,” berättar Pippa Bailey från Ipsos Mori.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Bounce rate
Därför är en hög Bounce Rate inte alltid dåligt