Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Infograf: Hälften av tiden går åt att fixa med data istället för att analysera

Analytiker spenderar hälften av tiden till att fixa fram och förbereda data istället för att faktiskt analysera.

Bakom den här upptäckten finner vi Digital Analytics Association (DAA) som kartlagt analytikers arbetsdag.

38,7 procent av analytiker spenderar mer än 20 timmar per vecka med att hushålla sin data dvs samla in den, förbereda den, städa den istället för att analysera.

Studien avslöjar också att dataintegration är den mest prioriterade investeringen inför nästa år (svarar 40 procent av chefer och 37,8 procent av analytiker).

Över 70 procent av analytiker säger att de lärt sig programmera själva för att hjälpa dem att komma åt och hantera data.

”The industry as a whole still seems to be struggling to give analysts the quality data, quick access and self-service tools that will make it possible for them to focus on analysis rather than housekeeping,” kommenterar beställarna TMMData studien.

Läs mer här.

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>