Keymetrics

Facebook vet vad du gillar, Google vet vad du söker efter – Vilket är bäst egentligen?

Facebook och Google tar allt större del av medieinvesteringarna världen över – Vi lever i en värld där allt fler företag gör sina beslut grundade på data och över hälften av marknadsföringsbudgeten är digital.
Jag kan inte låta bli att fundera vilken data är bäst?

”Både Facebook och Google har byggt sin annonsverksamhet kring användarnas beteende, fast på helt olika sätt”

Vad är bäst att bygga sin affär kring Gilla eller Sök?
Google är världens största sökmotor som hittar allt på nätet och samlar det till dig. Om du såg något på stan, läste något i tidningen eller såg något på TV’n, om du vill veta mer något, om du blev sugen att lära dig något, om du bara vill veta mer om något, eller känner att denna sak vill jag verkligen ha – Då Googlar du och får svar på dina frågor eller önskningar, det dyker upp en lista, bilder eller video där du kan fördjupa dig i det du var nyfiken på eller ville ha. Om du är bra på sökoptimering kan du se till att ni kommer lågt upp i sök (serp) så att ert företag finns där för att uppfylla era kunders önskemål.
Facebook är världens största sociala nätverk där personer och företag delar allt, texter, bilder, video och länkar, man skapa intressegrupper där man kan nörda in sig i sina intresseområden. Alla dessa personer och företag gillar, delar och kommenterar i sin tur varandras inlägg och Facebook har algoritmer som gör att det som har gillats, delats eller kommenterats sprids ännu mer i det sociala nätverket. All denna data samlar Facebook om alla användare så att man vet vad de gillar, vilken typ av inlägg och video eller företag. Denna data kan du i din tur använda för att planera din kommunikation och marknadsföring utifrån folks intressen.
Så vad är då bäst att se till att finnas när folk söker, eller trycka ut din kommunikation baserat på vad folk gillar?
Svaret är enkelt. Det finns ingen bästa lösning, du kan inte bara satsa på sökoptimering eller marknadsföring via Facebook. Du måste kombinera alla möjliga medier där din kunder finns, läser de en viss tidning eller tittar på vissa tv-program är det bra att finnas där för att uppmuntra att de skall söka eller snacka om det på Facebook.
Sedan måste du givetvis se till att du finns med på söklistan så du måste jobba med sökoptimering, annars är risken att din värsta konkurrent gör det bättre än du och får alla sökträffar när du har lagt tid och energi på din kommunikation i print, tv och Facebook.
Du måste även marknadsföra dig via Facebook då större delen av Sveriges befolkningen är där dagligen och det är dumt att inte finnas i deras närvaro. Givetvis skall du använda data från dina kampanjer analytics och så vidare och bygga målgrupper så att du kommunicerar med rätt personer.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg diskuterar: Digitala prenumerationer