Keymetrics

Facebook jobbar hårt på att särskilja riktiga nyheter bland "Fake News"

Det ser ut som att Facebook har insett vidden av problemet med nedlusning av ”Fake News” i nätverket. De vill nu särskilja riktiga nyheter från trovärdiga medier för användarna så att de enkelt skall kunna se om det kommer från en trovärdig källa.
Facebook låter vissa utgivare lägga till en ”breaking” tagg till sina nyheter, vilket skall göra det enklare för läsarna att identifiera nyheter när de bläddrar genom flödet.

Den nya taggen är en del av ett test, där utgivare får möjlighet att lägga till taggen på en nyhet mellan 15 minuter till 6 timmar. Utgivare kan bara använda taggen en gång under en 24-timmarsperiod.
Just nu läggs taggen till ett inlägg men det för inte upp inlägget högre i användarens flöden, men det kan hända i framtiden.
Att kunna lägga till taggen ”breaking” kan vara till stor hjälp för utgivare som letar efter ett sätt att sticka ut i ett otroligt trångt flöde, det är möjligt att man kan få mer trafik med taggen.
Facebook har ett intresse för att leverera aktuella nyheter, som till exempel live video-sändningar, till sina användare för at man skall vända sig till dem för att ha koll på nyhetsflödet.
I allmänhet är Facebook mindre intresserade av att berätta vad som just hände, de är intresserade av att visa dig någonting som de tror att du vill se, så utgivare lägger ofta ut saker som inte är så tidsbegränsade så att de skall leva längre i nätverket.
Facebook har spenderat mycket av sitt fokus på nyhetsutgivare under 2017 på grund av debatten om ”Fake News”. Facebook jobbar fortfarande med att identifiera och undertrycka så kallade ”falska nyheter” från användarfeeds, vilket kan ha spelat en stor roll i att påverka förra årets presidentval i USA.
De har även skapat också ett prenumerationsverktyg för publicister som vanligtvis lägger sina nyheter bakom en betalvägg, ett incitament för de utgivare att fortsätta dela sitt innehåll på Facebook.
Facebook delar inte ”breaking” testet med alla utgivare. ABC ingår i tester liksom Vox och The Verge, som ägs av Vox Media samt Recods moderbolag
Förutsatt att testet fungerar – och att Facebook och utgivare gillar det – kommer det att satt lanseras till en bredare publik.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Bounce rate
Därför är en hög Bounce Rate inte alltid dåligt