Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Använd data för att engagera dina kunder

Intervju med Tom Libretto  som är Chief Marketing Officer på Pega Systems om hur du kan jobba på ett smart sätt med marketing automation och artificiell intelligens (AI).

Pega Systems är ett sömlöst system som kopplar ihop olika datapunkter så att du kan automatisera din marknadsföring, på ett smart sätt.

Målet är att tekniken ska hjälpa marknadsförare att personalisera budskap till varje konsument oavsett vilken kanal som de befinner sig i  – sociala medier, e-post, köpt media eller deras egna hemsidor.

”Alla datapunkter kopplas samman till en central struktur där man applicerar AI – Artificiell intelligens.”

För konsumentens är fördelen, om företag använder Pega Systems, att de inte får samma erbjudanden hela tiden, som de får med dagens retargeting. Istället får konsumenten smarta och snygga erbjudanden om närliggande produkter som AI-datan hjälper systemet att välja fram, utifrån information som den samlat in och bearbetat.

Köpdata, användarbeteende, tredjepartskakor, tag-management eller pixlar för att se hur man surfar runt kopplas upp till ett centralt CRM-system, allt så att du kan ge dina konsumenter den optimala upplevelsen.

”Tom Libretto ser en utveckling där konsumenter vänder sig till sociala medier och egna hemsidor vilket kommer påverka displayaffären till att betala för PPM – konverteringar i framtiden.”

För marknadsförares finns det en stor fördel att vara mer relevant och kommunicera direkt med varje konsument one-to-one istället för att jobba med trubbiga segment där det är svårt att vara relevant och ännu svårare att individanpassa budskapet.

”Segmentering kommer att vara död inom en snar framtid.  Tekniken finns redan som gör det möjligt att kommunicera med varje kund.”

Toms tre hetaste tips om hur du blir en mästare på marketing automation:

1. Börja med en kanal som exempelvis din hemsida. Sätt in pixlar så att du kan följa besökarna i realtid och se hur pass mycket bättre din konvertering blir genom att du kommunicerar med dem genom one-to-one marketing istället för visa samma budskap till alla.

2. Kasta alla dina gamla e-postmallar och ta istället det som du har lärt dig från din hemsida och applicera detta i din e-postmarknadsföring.

3. Ta all den information som du nu samlat in om dina kunder och koppla upp detta med API:er mot utvalda sociala medier och skapa sedan där kundanpassad kommunikation.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>