Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

A/B-testa bild och rubrik – du kan öka läsning, öppning och konvertering med 500%

Jag har gjort ett enkelt A/B-test denna månad på en artikel som jag skrev ihop lite snabbt och publicerade. Artikeln var riktigt bra (tycker jag själv) men nästan ingen läste den. Så jag la en roligare bild och en vassare rubrik och ökningen av antal läsare på den återpublicerade artikeln veckan efter var över 500 procent bättre än samma artikel som jag publicerade veckan innan.

– Så mitt tips till alla som har kommit så här långt i denna artikeln är att A/B-testa precis ALLT som du gör digitalt.

Har du en stor publik eller många e-postadresser dela upp publiken i två, tre eller fyra delar där du testar antigen 2-4 olika saker om du lansera något nytt, eller där du utmanar den befintliga varianten med 1-3 nya utmanare för att se vilken som fungerar bäst.

Genom att testa olika rubriker, bilder och ingresser kan ökningen om man inte tidigare har gjort A/B-tester eller multivariata tester tidigare kan var så stor som drygt 500 procent. Sedan när man har börjat optimera sina flöden är det svårare att plocka de lågt hängande frukterna.

Om man har mindre trafik eller mindre antal e-postadresser kan man göra så som jag gjorde skicka samma sak fast med helt ny rubrik och bild om det fungerade dåligt första gången, rätt utfört kan du få en ökning med 500 procent.

– Vem vill inte öka läsningen av sina artiklar, öppning av e-postutskick eller konverteringen på sina sidor på webben?

Här har ni ursprungsartikeln som bara lästes av 143 personer

Här har ni samma artikel med ny bild och rubrik som lästes av 964 personer

Själv är jag riktigt nöjd med den nya bilden från mitt vardagsrumsfönster!

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Läs mer om

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>