Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

3 steg hur du lyckas med din digitala transformation

Om inte alla har access till data och kunskap och hur de skall tolka den kommer ni aldrig lyckas med er digitala transformation.

”Många organisationer har ett gammalt sätt att se på saker där den som sitter på informationen sitter på makten i företaget”

Det stora problemet i allt för många organisationer är att det är några få utvalda som har tillgång till analytics konton, e-post system, sociala mediekonton och alla andra digitala verktyg.

Det är svårt att få med sig alla medarbetare i en digital transformation om den skall drivas av cheferna som skall styra i organisationen och några få utvalda personer som hanterar de olika systemen som man har. Om man skall lyckas på riktigt krävs det att alla har access till alla digitala verktyg och har kunskap om hur de fungera och kan analysera data så att alla kan göra ett bättre jobb

1. Börja med enkel sak som Google Analytics – Alla på företaget borde ha access till kontot och kunna analysera de insatser som företaget gör. Först då kan marknad, försäljning, analys, ekonomi och ledning börja diskutera utfallet från de digitala insatser som man gör.

2. Släpp in alla i företagets sociala mediekonton – Även här borde alla ha en grundkunskap om hur det fungerar och vad som skapar engagemang. Om alla har access till företagets sociala mediekonton kan man växla upp kommunikationen många gånger då det är fler som delar nyheter. Dessutom kan alla se vems inlägg som genererar bäst trafik, då får man igång de sociala kontona på riktigt. Mycket troligt kan det vara någon som inte tidigare fick kommunicera i de sociala kanalerna som är bäst på att skapa engagemang och sprida företagets budskap. För i sociala medier handlar det om frekvens då inlägg är kortlivade, samt att man måste vara inne och svara och kommentera för att få bättre genomslag i algoritmerna.

3. Bjud in kollegor för att optimera er e-post. Dela upp era adresser i 2-3-4 grupper och låt olika personer utforma utskick och tävla om vem som får mest öppningar och konverteringar. Genom att dela upp grupperna har ni redan skapat A/B-tester eller multivariata tester om ni är fler. Vem vill inte ha fler som öppnar och läser era mail och gör det som ni vill att de skall göra, gå vidare och läsa eller köpa en vara/tjänst.

Återigen om alla redan hade access till analytics kontona kan man se om det var insatserna i sociala medier eller e-postutskick som genererade mest trafik och vems insatser som fungerade bäst.

”För att lyckas med en digital transformation kan inte några få sitta och hålla på informationen och makten, ni måste demokratisera data och få med alla att jobba med era digitala kanaler”

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>