Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

VR – Virtual Reality – och smarta högtalare, hur gick det egentligen?

För ett år sedan pratade alla om VR med Facebook som köpte Oculus Rift – där Marc Zuckerberg sa att denna kommer ersätta våra smartphones.

Smarta högtalare som Amazon Echo samt Google Echo skulle ta över våra hem och ingen skulle behöva använda sin mobiltelefon längre, man skulle bara ställa frågan rakt ut i luften och få svar.

Det är ganska tydligt att succén uteblev. Utvecklingen fortsätter med nya VR-enheter och smarta högtalare, men att hitta försäljningsstatistik som påvisar succén är svårt att finna.

Självklart säljs det en hel del VR-enheter – PlayStation VR har till exempel sålt över en miljon enheter – men vad är det i jämförelse med försäljningen av smartphones världen över?

Faktum är att varken HTC eller Facebook med Oculus har släppt försäljningsstatistik för sina VR-headset, vilket talar för att de inte har sålt några stora volymer. (Analyser som olika källor har gjort visar på att de har sålt drygt 500 000 enheter var).

När det gäller de smarta högtalarna är det nästan helt helt tyst, det kommer lite nyheter om nya modeller. Men att hitta statistik om hur många som har sålts är svårt (vilket inte är ett bra tecken). Jag som jobbar med digitala medier har aldrig stött på någon med en smart högtalare.

Jag har hört talas om folk som har en smart högtalare, men jag har aldrig sett någon som faktiskt har och använder en. Det var populärt på digitala konferenser för ett år sedan att prata om sin smarta högtalare, men nu är det helt tyst.

Så frågan är när kommer VR och smarta högtalare ta över våra hem (eller kommer de göra det över huvud taget) eller vad är nästa coola digitala pryl som alla måste ha istället? Än så länge är smartphones fortfarande vår bästa vän (trots att många har slutat att ta med sig den in i sovrummet).

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>