Keymetrics

Twitter ”råkade” räkna upp antalet användare med 1-2 miljoner

Minibloggplattformen Twitter har länge kämpat med att öka antalet användare och visade det senaste kvartalet en ökning med 4 miljoner. Däremot meddelar man samtidigt att man råkat räkna fel på antalet användare de senaste tre åren. Antalet användare har överskattats med ca 1-2 miljoner, en i sammanhanget marginell felräkning, men ändå allvarligt.
Twitter kan i nuläget stoltsera med över 330 miljoner användare efter det senaste kvartalets boost med 4 miljoner. För bara ett år sedan låg de på 317 miljoner, och har på ett år ökat med 13 miljoner. Då är det dessutom värt att notera att de under sommarmånaderna i år stod i princip helt still i fråga om tillväxt.
Det är dock oklart hur många av dessa som dagligen använder Twitter, en siffra som många sociala plattformar är noga med att visa upp, men så inte Twitter. De meddelar i deras senaste rapport att antalet dagliga användare ökat med 14 % det senaste året, men det framgår inte hur många det faktiskt rör sig om.
Deras felberäkning på 1-2 miljoner användare under de senaste tre åren nämns också, och de menar att felberäkningen av antalet månatliga användare funnits med sedan slutet av 2014. Det betyder att de under sommaren faktiskt tappade användare, snarare än låg still. Att de nu visar på fortsatt tillväxt måste därför kännas betryggande, i synnerhet som användartillväxten är en av de viktiga faktorerna för Twitters investerare.
Läs även: Skapa tillfälliga statusar på Facebook
Twitter har det senaste året lagt mycket krut på att positionera sig i det sociala medielandskapet, och framför allt är det närvaron i aktuella händelser och livestreaming som är deras stora fokus. Samtidigt kämpar andra om samma utrymme, och Facebook inför sannolikt in kort tillfälliga statusuppdateringar på 101 tecken. Konkurrensen om användarna är med andra ord mycket tuff, och frågan är om det finns en plats för alla i framtiden.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Populära titlar har stor betydelse för streamingtjänster