Keymetrics

Sedan igår kan du registrera flera aspekter av ditt varumärke

Enligt en ny EU-förordning kan du sedan igår (söndag 1/10) registrera flera aspekter av ditt varumärke än bara en grafisk logotyp i tryck. Det kan nu även vara en filmsekvens, ett ljud eller ett hologram som representerar ditt varumärke.
Patent- och Registreringsverket (PRV) har sannolikt en hel del arbete framför sig nu när det är möjligt att registrera flera olika aspekter av ditt varumärke. Den nya lagen ligger mer i tiden med den digitalisering som skett, och allt fler företag har hittat nya sätt att representera sitt varumärke än bara en tryckt logotyp. Några som enligt Magnus Ahlgren, juristchef på PRV, ligger långt fram vad gäller digitala logotyper är telecombranschen. Men det finns sannolikt en hel del teknikföretag och start-ups som ser möjligheter att nu profilera sig på nya sätt utan att riskera varumärkesintrång.
Det går att kontakta PRV för att få hjälp och ställa frågor kring hur den nya förordningen går att tillämpa på just ditt företag. Precis som med andra intrång kan det krävas att du vänder dig till ett ombud på PRV som företräder dig gentemot den andre parten.
Däremot har det visat sig att den nationella lagstiftningen inte riktigt hängt med, och för många företag som agerar på en internationell marknad kan det därför krävas olika varumärkesstrategier och hantering för olika länder. Exempelvis träder inte den svenska motsvarigheten av förordningen i kraft förrän den 1 januari 201, det vill säga om 15 månader. De som vill ansöka om varumärkesskydd för exempelvis ett ljud måste därför ansöka till den europeiska immaterialrättsmyndigheten EUIPO för att få ett EU-varumärke som gäller inom hela EU. Det är med andra ord inte PRV som hanterar den nya typen av varumärken, i alla fall inte ännu.
Många företag verkar redan i flera länder inom EU, och har kanske redan ett EU-varumärke. Men för de som saknar ett sådant, eller som vill utöka sitt varumärkesskydd, är det bra att snabbt vara på bollen. Det finns ju onekligen en risk att, liksom när domänadresser började bli vanliga eller när .se-suffixet släpptes, individer registrerar olika varumärken för att sedan kunna sälja dessa för dyra pengar till företaget som egentligen äger varumärket. Så om du redan har något som är starkt förknippat med ditt varumärke, men som hittills inte klassats som en logotyp, så skulle jag skynda mig till EUIPO med min ansökan innan någon annan hinner före.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Missa inte MarC Awards – årets galafest!