Keymetrics

Nytt verktyg mäter internetanvändares känslor i realtid

Företaget CoolTool som jobbar med neuromarknadsföring har nu tagit fram ett nytt verktug som kan mäta användares känslor i realtid. Allt som behövs är en webbkamera, sedan är det bara att sätta igång.
CoolTools nya verktyg finns redan tillgängligt för deras kunder, och eftersom mätningen sker direkt i användarens webbläsare krävs ingen extra utrustning. Som kund behöver du bara sätta upp en survey i CoolTools system, ladda upp nödvändig data för undersökningen och sedan börja samla in information.
Eftersom mätningen dessutom sker medan användaren surfar som vanligt påverkas de inte av onaturliga testmiljöer. Det menar CoolTool gör att användaren är mer avslappnad och agerar naturligt, något som leder till bättre och mer tillförlitliga resultat.
Den stora frågan som dyker upp är givetvis integriteten, att använda sig av användarens webbkamera för att läsa av deras ansiktsuttryck när de ser annonser på nätet kan ju upplevas som ett ganska invasivt sätt att inhämta information. Vi får hoppas att CoolTools kunder ser till att hämta in ordentliga medgivanden från användarna så att de inte plötsligt sitter med videoklipp från tusentals personers hem, något som skulle kunna användas i alla möjliga oetiska syften.
CoolTool meddelar samtidigt att de nu håller på att utveckla teknik för att kunna följa ögonrörelser genom webbkameran, för att på så sätt få en bättre uppskattning av var användaren faktiskt tittar. Det är ju som bekant inte självklart att användaren har sett en annons bara för att annonsen har funnits synlig på skärmen. Exempelvis är ju den klassiska högerkolumnen något som få användare ens uppmärksammar när de surfar, trots att det där kan ligga en annons synlig i flera minuter.
CoolTools nya verktyg känns med andra ord som ett dubbeleggat svärd. Med tanke på den nya GDPR-lagen vill det till att de vet hur de hanterar denna data, annars kan det snabbt leda till kostsamma bötesbelopp. Men det är klart, det kanske är många som har en tejpbit framför webbkameran, så att inga obehöriga ska kunna kika in och se vad som händer.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Härligt videoklipp öppnar dörren till Nepas kontor i Stockholm