Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

”Native content är inte bara flummig brand building och textinnehåll”

Företaget SUNT Content har kartlagt marknaden för sponsrade artiklar. Vi ville lära oss mer om företagets ambitioner och ta del av deras tankar kring utvecklingen av annonsformatet. Alexander Sattelmaier har svarat på våra frågor med vändande e-post.

Här kan du läsa resultatet från kartläggningen av marknaden för sponsrade artiklar.

Vilka är ni? Vad jobbar ni med?

SUNT erbjuder en lösning för effektiv, skalbar distribution av true native content. True Native för oss innebär att en sponsrad artikel kan puffas i native layout hos publicist, och att användaren kan läsa hela artikeln på samma sajt när hen klickar. Det vill säga vi menar inte ”content display”, där puffarna ser native ut men länkar externt. True Native är en beprövad och snabbt växande distributionskanal för content marketing innehåll, som kan både bygga varumärke, men även driva conversions.

Vår native adserver är den enda som finns i Sverige som tillåter en central distribution, med targeting och rotation av puffar, och mätning av True Native bland flera publicister samtidigt.

Varför kom ni på att göra den här kartläggningen?

Medans det finns några analyser av det bredare content marketing området (t.ex. från Spoon), så fanns inte den typen av kartläggning över True Native som distributionskanal. Samtidigt är den så populär och snabbt växande, med nya aktörer och olika nya format som dyker upp, olika pricing-modeller. Det är en rätt komplex och intransparent marknad som gör det svårt för annonsörer, publicister och andra att få en överblick och ta bra beslut. Det vill vi ändra på.

Vad ser ni för övergripande trend kring sponsrade artiklar?

Den allra största ”trenden” är tyvärr fortfarande begreppsförvirring. Det är ofta oklart och olika definitioner vad gäller ”native”, och därför viktigt att beskriva vad man menar,  som jag svarade på din tidigare fråga.

Rena volymen och tillväxten är såklart den andra stora trenden nu. Det är rätt imponerande att se att det är över 100 sponsrade artiklar som lanseras varje vecka på Sveriges större nyhets- och nischsajter.

En till trend är definitivt att man börjar inser att native content är inte bara ”flummig brand building” och textinnehåll. Utan man kan och ska använda andra interaktiva storytelling-element (video, quiz, bilder) och att man kan även ha mer performance-orienterade mål som dessutom går att mäta. Möjliga mål för conversion kan exempelvis vara signups eller bokningar via ett formulär i en artikel, besök till webbsidan och mer.

Sedan finns en långsam, men viktig utveckling bort från att köra kampanjer enbart på enskilda sajter och med paketpriser – mot att inse att en bredare reach över flera sajter i kombination med databaserat targeting kan ge bättre resultat, framför allt om man är ute efter vissa intresse- eller målgrupper. Visst, några sajter och kampanjer är så speciella i sin tonalitet, layout med mera att det inte går att skala på det sättet – men i de flesta fall är det absolut möjligt och fördelaktigt.

Det medför även en del diskussioner och förändringar kring hur man sätter mål och mäter resultat, samt vilka prismodeller som används. Många som är van vid att köpa digitala kampanjer på CPM eller CPC tycker exempelvis att det är lite konstigt att betala per läsning, som vi ser som en möjlig effektiv modell vid branding-fokuserade kampanjer. Samtidigt är de flesta budgeter idag fastpriser, som ofta men inte alltid kombineras med visnings- eller läsningsgarantier.

Kommer det fler rapporter? Hur kan man läsa dem?

Baserat på intresset kommer vi troligtvis släppa flera rapporter där man kan se utvecklingen över tid. Det är en del jobb, så vi får se om det blir månads- eller kvartalsvis. Samtidigt har vi även lanserat en testversion av en databas, där man kan se vilka true native kampanjer andra aktörer kör.

Läs också: Postnord älskar Sponsrade Artiklar och Expressen är största publicist

Redaktör & Digitalspecialist

Dagensanalys.se

Analys, Digitala Medier och Marknadsföring är tre områden som jag brinner för. Här på Dagensanalys.se kan jag förena dem till insikter som jag publicerar. Tveka inte att dela dina egna insikter med mig genom att skriva till vår redaktion.

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>