Keymetrics

Google ger bort munkar för att göra reklam för sin nya digitala assistent

Vilket är det bästa sättet att göra reklam för sin nya digitala assistent? Genom reklam på tv, Facebook och i mobilen? Nej du skapar så klart pop-up stores som ger bort gratis munkar till folk. I alla fall om du heter Google och vill hitta nya sätt att nå ut till dina kunder.
Nu är det kanske inte riktigt så långsökt som det verkar, eftersom Google menar att deras nya digitala assistent Google Home Mini har ”storleken av en munk men styrkan av en superhjälte”. Att då ge bort munkar kanske inte är ett helt tokigt sätt att skapa uppmärksamhet.
På 11 platser runt om i USA poppar just nu dessa munkaffärer upp. Kunderna kommer in och ställer en fråga till en Google Home Mini, som dels svarar på frågan och dels lossar en låda från ett ställ. Kunden tar lådan och går till en disk för att öppna den, i majoriteten av lådorna ligger det en munk, men i några av dem ligger en riktig Google Home Mini. Google lovar dock att de som får en Mini även kommer att få en munk, så ingen behöver gå ledsen från affären.
Googles nya assistent kan, precis som övriga digitala assistenter, spela musik, lösa uppgifter och beställa varor allt med hjälp av Googles egen AI. Mini är dessutom ett direkt svar på Amazons minsta digitala assistent Echo Dot, som börjat göra succé över hela världen tack vare dess litenhet såväl i storlek som i pris. För att kunna hänga med i utvecklingen måste så klart Google också ta fram en fysiskt och ekonomiskt mindre version av Google Home.
De digitala assistenterna börjar onekligen ta plats i människors hem, så även i Sverige. Allt fler berättar på sociala medier om hur assistenterna gjort deras och deras familjers liv enklare och bättre. För annonsörernas del saknas dock fortfarande bra sätt att kunna kommunicera med konsumenterna genom digitala assistenter. Att spela reklamjinglar i sann radio-anda kommer nog inte falla i god jord, men samtidigt är inte system och erfarenhet tillräckligt utvecklade för att vi ska veta hur annonsörer på bästa sätt ska nå ut genom de nya kanalerna. Men som med mycket annat kommer det nog at utvecklas med tiden. Till dess gäller det att vara kreativ och göra det bästa av situationen. I början kanske det är bättre att höras med en inte helt perfekt annons, än att inte höras alls.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook Pay
Facebook rullar ut sin Swish-utmanare